Omroep Max krijgt lagere boete voor Heel Holland Bakt

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft de boete die het heeft opgelegd aan Omroep Max verlaagd van 162.000 euro naar 145.800 euro. De omroep kreeg de boete omdat Ahold tijdens het tweede seizoen van het programma Heel Holland Bakt een uitgebreide en exclusieve Heel Holland Bakt-productlijn op de markt bracht.
Omroep Max heeft dit volgens het Commissariaat mogelijk gemaakt door de merchandiserechten op het programma Heel Holland Bakt uit handen te geven. Die bleven bij BBC Worldwide Limited. Heel Holland Bakt is gebaseerd op het succesvolle format `The Great British Bake Off` van
BBC Worldwide Limited. Zij hebben ook afspraken gemaakt met Ahold. Daarmee heeft Ahold kunnen profiteren van het succes van een met publiek geld gefinancierd programma. En daarmee heeft Omroep Max het dienstbaarheidsverbod in de Mediawet overtreden. De omroep noemde de boete destijds buitenproportioneel hoog en tekende bezwaar aan.
Het CvdM is opnieuw van oordeel dat Omroep Max, door het overdragen van de merchandiserechten, tekort is geschoten in zijn zorgplicht om “dienstbaarheid aan het maken van meer dan normale winst of behalen van ander concurrentievoordeel door derden te voorkomen”. De boete is met tien procent verlaagd omdat het CvdM niet eerder expliciet heeft geoordeeld dat het dienstbaarheidsverbod ook ziet op situaties zoals deze. Ook het feit dat Omroep Max uit eigen beweging heeft ingespannen om aanhakende reclame te voorkomen en zich heeft ingespannen “om de mogelijkheden voor derden om meer dan normale winst of ander concurrentievoordeel met de uitzendingen van zijn programma Heel Holland Bakt te behalen, te beperken” heeft tot de verlaging van de boete geleid. Meer bij CvdM
Praat mee