word studentlid

— vrijdag 20 oktober 2017, 08:10 | 2 reacties, praat mee

NRC schaft online redactie af; alle redacteuren nu internet first

NRC schaft online redactie af; alle redacteuren nu internet first
ANP / Bas Czerwinski

De aparte online redactie van NRC is niet meer. De krant schaft de specifieke redactie na 22 jaar dienst af, als gevolg van een transitie naar online. Sinds NRC in oktober 2015 'online first' is gaan werken, maken alle redacteuren hun productie in principe eerst voor de website. Daarom is er nu geen aparte online redactie meer nodig, betoogt hoofdredacteur Peter Vandermeersch. Laatste wijziging: 20 oktober 2017, 08:11

“NRC is in korte tijd een internetredactie geworden”, stelt Vandermeersch. “De redactie werkt digital first, dat wil zeggen: in eerste instantie voor digitaal. Een (groot) deel van onze website is ook in de krant terug te vinden. Maar veel van wat we doen is ook niet in de kranten terug te vinden, want steeds vaker kiezen wij voor echte online journalistiek: verhalen die voor digitaal zijn bedoeld.”

De redacteuren van de online redactie komen niet op straat te staan. Zij gaan op in de verschillende deelredacties van de krant. NRC begon in 1995 als een van de eerste Nederlandse kranten met een eigen website. Door de jaren heen werd de online redactie steeds groter. Vandermeersch: “We weten: papier blijft nog lang, zeker op zaterdag. Maar onze toekomst ligt online.”

Bekijk meer van

Peter Vandermeersch NRC

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

Eduard Bekker, 20 oktober 2017, 10:56

Ha. Daar heb ik nog even gewerkt. Nuffige meisje die daar toen de scepter zwaaiden.
Nooit nette meisjes zo beschaafd het woord ‘porno’ horen uitspreken.

http://www.layout.nl/portfolio/nrc

Mijn produktie staat nog steeds online. Zo zag het er toen uit:

http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Ongedierte/toename.html
http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Extreemrechts
http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Tunnels/tram.html
http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Netherlands2000/inhoudn.html

Maar eerlijk is eerlijk: hier heb ik wel leren HTML-en. En daar heb ik tot op de dag van vandaag veel profeit van.

Henri Bruntink, 23 oktober 2017, 18:53

Dik 5 jaar geleden kwam de top van het toenmalige Wegener met een oekaze: digital frist. ‘We’ gingen op weg naar een 24/7-nieuwsorganisatie die de lezer (abonnee of niet) zou bedienen met een voortdurende stroom online-nieuws. De papieren krant was voortaan voor de verdieping en de duiding.

Bijkomstigheid: er konden 300 banen worden geschrapt. Maar zoals managers dat altijd weer (durven) zeggen, klonk ook toen: ‘We gaan het doen met minder mensen… maar alles wordt beter.’

Al snel bleek dat de meeste ‘dode-bomen-collega’s’ - zoals we ze op de online redactie liefdevol noemden - niet klaar waren voor digital first. In plaats van het nieuws in een paar zinnen online te zetten alvorens het verhaal voor de krant verder uit te werken, gingen ze op hun nieuws zitten.

Er was altijd wel een smoes: ‘de concurrentie heeft dit niet’, ‘de regionale omroep gaat ermee aan de haal voordat de krant uitkomt’, ‘dit is groot nieuws!’ Uitspraken die bewijzen dat je online niet ziet als een kans om de eerste en de beste te zijn maar als een bedreiging.

Bijna huilende collega’s aan de telefoon als je brekend nieuws toch online waagde te zetten: ‘we geven alles gratis weg, zo gaat de krant naar de kloten’.  Wie denkt dat bovenstaande gold voor oudere collega’s, zit er naast. Een aantal jongeren gooide de kont het hardst tegen de krib.

Hoe dan ook; van digital first hoorden we al snel niet veel meer. In de jaren daarna is er niet veel veranderd. Het is het probleem van dagbladuitgevers in het algemeen: bang als ze zijn voor ‘kannibalisme’ staan ze wat hun digitale uitspattingen betreft voortdurend op de rem. Misschien begrijpelijk, want aan een abonnee die de krant dagelijks in debus krijgt verdien je nu eenmaal veel meer. Maar het gevolg is ook dat kranten online zijn ingehaald door partijen die online wél gas kunnen geven.

Kortom: erg benieuwd hoe dit bij de NRC gaat aflopen. Ik zou de gespecialiseerde online-medewerker in ieder geval nog even koesteren.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.