— woensdag 3 juni 2020, 15:11 | 0 reacties, praat mee

NOS roept op tot alertheid met betrekking tot misbruik van naam en logo

NOS-hoofdredacteur Marcel Gelauff roept internetgebruikers op de website van zijn omroep op alert te zijn op misbruik van de naam en het logo van de NOS. Op sociale media is het aantal posts waarin nepnieuwsberichten geplaatst worden in de vormgeving van de omroep de laatste maanden flink toegenomen. Evenals in phishing mails en mails met verzonnen berichten.

“Het lijkt en is een eindeloze stroom”, schrijft Gelauff. “Het gaat inmiddels om een dagelijks verschijnsel en de laatste maanden, sinds het begin van de coronacrisis, lijkt het alleen maar erger te worden. Het beschadigt de NOS en tast de betrouwbaarheid van onze nieuwsvoorziening aan.”

Volgens Gelauff ontvangt de NOS veel klachten over de nepberichten. Het misbruik van het logo en de merknaam roept volgens de hoofdredacteur niet alleen ergernis op bij de NOS zelf, maar ook bij het publiek. Gelauff: “Vaak is er ergernis en soms regelrechte woede over mails die de NOS zou hebben verstuurd. In feite is het spam afkomstig van nepaccounts.”

In een flink deel van de nepberichten wordt gebruik gemaakt van de namen en gezichten van bekende Nederlanders. Zij zouden volgens de berichten succesvolle investeringen hebben gedaan in bitcoins. Mediamagnaat John de Mol stapte om soortgelijke berichten, waarin zijn naam en een foto van hem werd gebruikt, eind vorig jaar al naar de rechter. Die besloot dat Facebook dergelijke berichten moet weren.

Ook de NOS heeft in het verleden opgetreden tegen de plaatser van dergelijke berichten. “Juridisch is het helder genoeg”, schrijft Gelauff. “Gebruik van een logo of een merknaam van een derde zonder toestemming is in veel gevallen in strijd met de wet.”

Maar in de praktijk is het volgens de hoofdredacteur nog niet zo gemakkelijk om de stroom aan nepberichten te stoppen. “Alleen al de omvang van dit soort praktijken maakt het tot een ongelijke strijd. Ook zijn de berichten vaak afkomstig van obscure en steeds wisselende accounts, waarvan nauwelijks te achterhalen valt wie erachter zitten.”

Volgens Gelauff zal het lastig zijn dit soort praktijken in zijn geheel uit te bannen. Daarom roept hij consumenten op goed te kijken naar de afzender van een mail of post. “Kijk naar de naam in de url. Let op toon, taalgebruik en op hoe een bericht eruit ziet. Op het lettertype en de vormgeving. Als je twijfelt, kijk het na: is een wel heel opvallend onderwerp met een NOS-logo niet terug te vinden op de site of app van de NOS, dan is het ongetwijfeld fake news.”

Bekijk meer van

NOS Marcel Gelauff

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.