Afstudeerprijs Villamedia 2019

— dinsdag 12 november 2019, 08:35 | 0 reacties, praat mee

Rechter: Facebook moet bitcoinadvertenties John de Mol weren

© Robin van Lonkhuijsen / ANP

Facebook is verplicht om nu en in de toekomst nepadvertenties waarin mediamagnaat John de Mol bitcoins of andere cryptovaluta aanprijst te weren. Dat heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam bepaald in een kort geding.

Een algemeen filter is misschien niet mogelijk, maar andere maatregelen kunnen wel degelijk: “Dat advertenties soms na enig aandringen alsnog verwijderd worden, laat zien dat het kennelijk technisch wel mogelijk is om actiever op te treden (...) Dat dit mankracht en geld kost, is geen reden het niet te doen. Daarvoor is de verantwoordelijkheid van Facebook voor haar advertentieplatform te groot en hebben de valse advertenties te veel impact.”

Ook moet Facebook de gegevens van de makers van de advertenties aan de Mol verstrekken. Als het platform geen maatregelen neemt -malafide bitcoinreclames moeten binnen vijf dagen weggehaald worden - riskeert het een dwangsom die kan oplopen tot 1,1 miljoen euro. Facebook wordt niet verplicht om de adverteerders voor altijd te weren. Die eis is volgens de voorzieningenrechter te verstrekkend.

De zaak was eind mei door de mediamagnaat aangespannen. De Mol eiste toen dat Facebook per maatregelen zou nemen tegen frauduleuze bitcoinadvertenties. Bij de vorige zitting zei hij: “Er worden wel vaker onzinnige dingen over mij geschreven, daar heb ik nooit iets tegen gedaan. Maar deze bitcoinfraude gaat ten koste van onschuldige mensen die geloven dat ik ze een investering aanbeveel”.

De Mol zegt in een eerste reactie blij te zijn met de uitspraak. “Ik mag hopen dat de uitspraak aanleiding is om zo snel mogelijk die maatregelen te nemen, waardoor onschuldige mensen niet meer met de nep-bitcoinadvertenties kunnen worden opgelicht. We zullen dat nauwlettend volgen.”

Niet alleen De Mol heeft er last van. Ook andere mensen die in de media werken, zoals Humberto Tan, Alexander Klöpping en Jort Kelder, hebben er last van. Twee weken geleden publiceerden enkele BN’ers samen een verklaring waarin ze Facebook verzoeken om op te treden tegen de misleidende advertenties.

Toevallig werd op de dag van de uitspraak ook bekend dat Facebook in december bij wijze van test een formulier beschikbaar maakt waarin gebruikers dit soort frauduleuze advertenties kunnen aankaarten.

Facebook gaat de uitspraak “bestuderen”.

Volgens advocaat Christiaan Alberdingk Thijm heeft de uitspraak potentieel ingrijpende gevolgen voor de social media-gigant en andere technologiebedrijven. Lang beriepen deze platforms zich op het argument dat ze ‘neutraal’ zijn, slechts doorgeefluik van meningen en advertenties vormen. Met het vonnis van vanmiddag is daar een rechterlijke streep doorheen gehaald. Meer bij het AD / NOS

Bekijk meer van

John de Mol Facebook Bitcoin

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.