NDP Nieuwsmedia zet aanval in op publieke omroep

NDP Nieuwsmedia, de organisatie die de belangen vertegenwoordigt van commerciële nieuwsmedia, vindt dat een nieuwe regering meer moet doen om eerlijke concurrentieverhoudingen te bevorderen. Met de oprukkende digitalisering voelen de nieuwsmedia steeds harder de concurrentie van online 'copycats' en publiek bekostigde omroepen.
“We zitten in een snel veranderende markt”, zegt voorzitter Frits Campagne van NDP Nieuwsmedia in een toelichting op het jaarverslag dat maandag verschijnt. “Dan wil je niet een ongelijke strijd leveren. Een verzoek om een eerlijk speelveld lijkt me wel zo redelijk.”
‘Online kom je elkaar tegen en doe je min of meer hetzelfde’, analyseert Campagne. Volgens de brancheorganisatie steken bijvoorbeeld NOS Nieuws en Nieuwsuur de ‘brug over’ van audiovisuele producties naar geschreven artikelen die zijn verrijkt met video.
De discussie is niet nieuw. In het verleden is regelmatig geklaagd over de vermeende marktverstorende werking van activiteiten van de publieke omroep. Verantwoordelijk staatssecretaris Sander Dekker kwam daarom in november de marktpartijen al deels tegemoet.
De VVD-bewindsman laat de Autoriteit Consument & Markt beoordelen of nieuwe producten van de met belastinggeld gefinancierde omroepen gevolgen hebben voor de marktpositie van de commerciële partijen. Meer bij het Financieele Dagblad
Praat mee