e learning nvj

— woensdag 7 april 2021, 09:34 | 1 reactie, praat mee

‘NDC Mediagroep wil af van alle huis-aan-huisbladen’

Het exterieur van het NDC-pand aan de Sixmastraat in Leeuwarden. Voor huis-aan-huisbladen is op de lange termijn geen plaats meer binnen het concern. | ANP

Uitgeverij NDC Mediagroep ziet geen brood meer in huis-aan-huisbladen en zoekt een koper voor de veertig week- en nieuwsbladen in het portfolio. Dat bericht RTV Noord op basis van interne documenten. NDC Mediagroep concludeert na eigen onderzoek dat er nauwelijks geld valt te verdienen met de titels, vooral door tegenvallende reclame-inkomsten. Laatste wijziging: 7 april 2021, 10:55

De coronacrisis heeft de reclamemarkt nog moeilijker gemaakt. NDC Mediagroep, sinds vorig jaar in handen van Mediahuis, moet de komende jaren winstgevend worden.

Die ambitie - vastgelegd in een saneringsoperatie ‘Route 23’ - moet in 2023 zijn gerealiseerd. Binnen het kader van Route 23 zijn ook andere bedrijfsonderdelen van NDC Mediagroep doorgelicht.

“Over de plannen die hieruit zijn voortgekomen is het personeel op hoofdlijnen onlangs geïnformeerd. Vorige week zijn de voornemens aan de Raad van Commissarissen voorgelegd. Over verdere invulling en de gevolgen voor individuele medewerkers wordt de OR deze week bijgepraat en het personeel volgende week woensdag”, schrijft RTV Noord.

NDC Mediagroep wil liever geen enkel weekblad aanhouden, blijkt uit de interne correspondentie. De uitgeverij zoekt naar een partij die het hele portfolio wil overnemen, maar directeur Koos Boot erkent tegenover RTV Noord dat potentiële overnamekandidaten “niet in de rij staan”.

De reorganisatie zal medewerkers op meerdere afdelingen treffen. Exacte cijfers over hoeveel mensen getroffen worden kan Boot nog niet geven. Er ligt een sociaal plan met instemming van de vakbonden. Redacties van Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant blijven buiten schot, alsook werknemers van NDC’s drukkerij.

NDC Mediagroep en Mediahuis zeggen zich te willen inspannen voor behoud van werkgelegenheid bij een eventuele verkoop, maar om “duurzaam gezond” te blijven is het behoud van banen geen doel op zich, aldus Boot tegenover RTV Noord.

Journalistenvereniging NVJ is bezorgd over het verdwijnen van weekbladen, niet alleen in de noordelijke regio. “Het is een trieste ontwikkeling dat daardoor lokale media wegvallen. Die kaalslag heeft de controlerende taak van de journalistiek ook op lokaal gebied - denk aan gemeenteraden - uitgedund”, aldus dagbladsecretaris Paul Teixeira. Meer bij RTV Noord

Bekijk meer van

NDC Mediagroep Mediahuis

Praat mee

1 reactie

J.C. Roodenburg, 8 april 2021, 17:38

Advertentiefuiken! Meer dan dagbladen op papier.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.