— vrijdag 25 september 2020, 09:15 | 0 reacties, praat mee

Overname van NDC Mediagroep: Geen donkere wolken in het noorden

NDC Mediagroep - © Anton Kappers -Thomasson/ANP

Wanneer de Autoriteit Consument en Markt straks zijn goedkeuring geeft, is de overname van NDC Mediagroep door Mediahuis definitief. Hoe beleven de redacties van de Noord-Nederlandse dagbladen deze aanstaande wisseling van eigenaar?

Volgens Pier Abe Santema, secretaris van de redactieraad van de Leeuwarder Courant (de LC), kwamen de plannen voor een overname niet uit de lucht vallen. ‘We hebben het er de afgelopen jaren wel eens over gehad, dat we vroeg of laat zouden worden overgenomen door één van de twee Belgische mediabedrijven. En dat lijkt nu ook te gaan gebeuren.’

Ook bij Dagblad van het Noorden (DvhN) hield men al langere tijd rekening met dit scenario. Rob Zijlstra, secretaris redactieraad DvhN: ‘We wisten dat er gesprekken gaande waren met de twee Belgische uitgevers, Mediahuis en DPG Media. We wisten alleen niet in welke fase deze gesprekken zaten. Het was voor ons ook niet de vraag óf het zou gebeuren, maar wel wanneer.’

Nu inmiddels duidelijk is geworden dat Mediahuis de nieuwe gegadigde is, rijst de vraag wat de visie van Mediahuis is op de toekomst van de noordelijke dagbladen. De redacties zijn uiteraard geen gesprekspartner als het gaat om de overname zelf, maar dat betekent niet dat ze alle ontwikkelingen lijdzaam moeten ondergaan.
‘De overname is een dingetje van de aandeelhouders. Daar zijn wij als redactie niet bij betrokken, maar wel bij de vraag hoe we straks verder gaan,’ legt Zijlstra uit. ‘We zijn het hier wel gewend dat we dingen samen doen en niet dat er dingen worden opgelegd, die wij dan braaf gaan uitvoeren.’

Zijlstra en Santema hebben vorige week nog uitgebreid gesproken met Gert Ysebaert, de CEO van Mediahuis. Daar zat ook een delegatie van het Friesch Dagblad bij.
‘We hebben toen een aantal belangrijke vragen kunnen stellen,’ vertelt Santema. ‘Daarnaast heeft Ton van der Laan samen met Pieter Atsma van het Friesch Dagblad een twee uur durend interview gedaan met Ysebaert. Ze hebben daar elk een afzonderlijk verhaal van gemaakt. Het interview en de vragen die zij dan stellen zijn dan ook tegelijkertijd relevant voor alle betrokken collega’s. Dus in die zin hebben wij al een indruk gekregen van wat de intenties zijn.’ Het interview van van der Laan werd gepubliceerd in de LC en het interview van Atsma in het Friesch Dagblad.

Eigen smoel
In elk geval staan de identiteit en de onafhankelijkheid van de dagbladen niet ter discussie. Santema:  ‘Wat voor ons het allerbelangrijkste is, is dat we onafhankelijke journalistiek kunnen blijven bedrijven. Dat je als redactie zelf bepaalt wat er in je krant staat en we daarin niet gestuurd of onder druk gezet worden. Dat je daarnaast ook herkenbaar blijft, hangt daar heel erg mee samen. Dat de krant zijn eigen smoel houdt en de lezer niet ineens het gevoel krijgt dat hij een andere krant aan het lezen is. De Leeuwarder Courant bestaat al sinds 1752 en wij, redacteuren, voelen ons als een soort rentmeester van deze krant en zijn traditie. Ik wil niet zeggen dat de krant een historisch artefact is, maar het is wel nauw verbonden met deze provincie en de mensen die er wonen. Ik vind dat we ons moeten inspannen om die identiteit en de herkenbaarheid van de krant te bewaken, ook al krijgt de krant een nieuwe eigenaar.’

Het Mediahuis heeft kenbaar gemaakt hier pal voor te staan, maar er blijven toch nog wat vraagtekens overeind. Volgens Zijlstra is dat ook logisch bij een overname. ‘We zijn een bedrijf met 600 werknemers. Als dat in andere handen komt, zijn er natuurlijk duizenden vragen. En niet op alle vragen is een antwoord, dus dat geeft wel wat onrust en onzekerheid.’

Zorgen
Zo is het bijvoorbeeld niet ondenkbaar dat er een reorganisatie plaats zal vinden. ‘Ze zijn realistisch over het feit dat er waarschijnlijk wel wat gaat gebeuren in het bedrijf,’ zegt Santema. ‘We zitten hier niet enorm dik in de mensen, dus het zou zorgelijk zijn als ze zouden zeggen dat ze een groot deel van onze bezetting willen schrappen. Maar de journalistiek is vermoedelijk niet als eerste aan de beurt bij een reorganisatie.’

Toch zijn het vooral vragen en niet zozeer zorgen. ‘Wij zaten in een situatie, waarin het financieel niet zo heel goed was. Dat is geen geheim. En we denken dat we nu in een situatie komen waarin het financieel wat stabieler wordt,’ zegt Zijlstra. ‘We ervaren het dus niet alsof er donkere wolken boven ons hoofd hangen. Onze situatie was al niet zo rooskleurig, dus die zorg hadden we al. Op zich voelen we ons wel thuis bij een groot internationaal opererend bedrijf als Mediahuis. Hoewel er nog veel vragen beantwoord zullen moeten worden, lopen we hier op de redactie niet met zorgelijke gezichten rond. Er heerst geen mineurstemming.’

Ook op de redactie van de LC wordt niet getreurd. Santema: ‘De minst positieve reactie die ik hier heb gehoord, is dat het allemaal misschien te mooi is om waar te zijn. Maar eigenlijk is dat dus ook nog steeds positief. We hebben geen concrete redenen om te denken dat deze ontwikkeling niet goed zou zijn.’

Lees ook:
Mediahuis neemt NDC Mediagroep over (14 september 2020)

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.