ACM geeft goedkeuring aan overname van NDC mediagroep door Mediahuis

Het Belgische Mediahuis mag NDC mediagroep (NDC) overnemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten.
Er blijft volgens de toezichthouder na de overname voldoende concurrentie over in het medialandschap. “NDC is een relatief kleine speler op de dagbladenmarkt. De overname heeft geen gevolgen voor lezers en zal geen negatieve gevolgen hebben op de prijs, kwaliteit en innovatie in de sector”, verklaart de ACM.
NDC mediagroep is uitgever van onder meer de Leeuwarder Courant, het Friesch Dagblad, het Dagblad van het Noorden en tientallen huis-aan-huisbladen en nieuwsbladen. In totaal zijn er zestig merken, deels digitaal. Het bedrijf is nu nog in handen van FB Oranjewoud en Je Maintaindrai Fonds.
Mediahuis heeft titels als NRC Handelsblad, De Standaard, de Telegraaf, Noordhollands Dagblad, Leidsch Dagblad en Haarlems Dagblad. Het aantal dagbladtitels van Mediahuis komt met de jongste aankoop op bijna 25.
De ACM heeft onderzocht of de overname van NDC door Mediahuis gevolgen heeft voor de keuze van lezers voor dagbladen en de mogelijkheden voor adverteerders. “Dat blijkt niet het geval. Voor lezers van de regionale dagbladen van NDC verandert weinig. De dagbladen van Mediahuis en NDC concurreren nauwelijks met elkaar. Uit onderzoek blijkt dat regionale radio en televisie (en de daarbij behorende websites) en regionale nieuwswebsites een belangrijkere concurrent zijn dan de landelijke dagbladen van Mediahuis en DPG (o.a. De Volkskrant en het AD).”
“Ook op de advertentiemarkt blijft er voldoende concurrentie. Partijen hebben toegezegd de bezorging van ochtendbladen van andere dagbladuitgevers zonder eigen distributienetwerk te (blijven) uitvoeren tegen redelijke tarieven.” Meer bij Leeuwarder Courant
Lees ook:
De laatste Nederlandse kranten over hun zelfstandigheid (29 september 2020)
Mediahuis neemt NDC Mediagroep over (14 september 2020)
Overname van NDC Mediagroep: Geen donkere wolken in het noorden (25 september 2020)
Praat mee