Musk kondigt naamwijziging voor Twitter aan: ‘X’

Elon Musk heeft via Twitter aangekondigd dat hij het hele sociale netwerk wil hernoemen tot enkel 'X'. Musk heeft een zelfverklaarde fascinatie voor de letter en bezit het domein x.com, dat nu al naar Twitter doorverwijst. X was de eerste versie van wat later betaaldienst PayPal zou worden. Musk schrijft dat de merknaam en geassocieerde vogel-logo's zullen worden opgedoekt.
Wie Twitter bezoekt krijgt nu linksboven een X-logo te zien. De vogel has ceased to be.
De X komt terug in de naam van Musks ruimtevrachtbedrijf SpaceX. Model X is het originele ontwerp elektrische auto uit de Tesla-stal, geïntroduceerd in 2015.
Twitter-topvrouw Linda Yaccarino noemde enkele buzzwoord-doelen van X: “ongelimiteerde interactiviteit”, een “wereldwijde marktplaats voor ideeën, goederen, diensten en kansen”. Uiteraard Powered by AI, al is onduidelijk in welke vorm. Yaccarino stelt dat dat X het ‘mondiale dorpsplein’ dat Twitter in haar ogen is zal transformeren.
And soon we shall bid adieu to the twitter brand and, gradually, all the birds
— Elon Musk (@elonmusk) July 23, 2023
We hebben de Twitter-persafdeling gevraagd wat ze gaan doen met historische en gearchiveerde embeddings als de naamwijziging wordt doorgevoerd. We deden dat in volle verwachting een poep-emoji terug te krijgen maar dat werd een “we komen hier op terug”. Dat kan nog altijd een kluitje-in-het-riet zijn. Indien niet, voegen we Twitters reactie in.
Eind vorig jaar vernielde Twitter met een ondoordachte wijziging in de embed-code ontelbare historische artikelen. Dat besluit werd na kritiek teruggedraaid.
Our headquarters tonight pic.twitter.com/GO6yY8R7fO
— Elon Musk (@elonmusk) July 24, 2023
Naast de status van historische embeds is niet bekend of er een nieuwe mobiele app wordt ontwikkeld. Evenmin is duidelijk of alle bestaande accounts transparant overgaan.
I guess we have our incredibly stupid answer. https://t.co/oaC16SEtex pic.twitter.com/5I4ZlgDp1H
— Eliot Higgins (@EliotHiggins) July 24, 2023
Sinds de overname van Twitter in oktober heeft Musk flink bezuinigd en zijn adverteerders massaal vertrokken. De waarde van het platform, waar Musk 44 miljard dollar voor neertelde, is onder zijn leiderschap verdampt. Afgelopen mei werd op basis van afwaardering van investeringen door fondsen becijferd dat Twitter nu nog maar zo’n 15 miljard waard is.
Ook zijn er meerdere concurrenten opgestaan, waaronder Threads van Meta (getest door collega Rutger). Dat wist in korte tijd honderd miljoen gebruikers te werven.
Verder is erBluesky van voormalig Twitter-topman Jack Dorsey. Dat laatste platform is te exclusief om een deuk te slaan in Twitter: het is al maanden enkel toegankelijk op uitnodiging en heeft daardoor nog altijd de grens van 1 miljoen gebruikers niet doorbroken. Twitter-alternatief Mastodon groeit gestaag (13,6 miljoen gebruikers op het moment van schrijven) maar is - zeker door het gebrek van instanties en bedrijven op het platform - slechts een matig succes.
Praat mee