Leaderboard Journalist van het Jaar PIP Den Haag

— dinsdag 28 november 2023, 11:27 | 0 reacties, praat mee

X-gebruikers bewijzen: voorbeelden te over van normale advertenties naast extreemrechtse tweets

De security badge van Elon Musk, eerder deze maand te gast op een Britse conferentie rondom potentiële risico's van kunstmatige intelligentie | Toby Melville / AFP

Het sociale mediaplatform X reageerde eerder deze maand als door een wesp gestoken, toen platform Media Matters berichtte dat X advertenties van gerenommeerde merken serveert naast extreemrechtse zoekopdrachten en nazi-accounts. Een rechtszaak volgde omdat Media Matters volgens eigenaar Elon Musk 'gemanipuleerd' zou hebben. Benieuwde gewone gebruikers bewijzen echter dat Media Matters geen onzin verkoopt. Laatste wijziging: 28 november 2023, 15:55

Ze ontdekten dat advertenties van bekende merken worden getoond tussen berichten van onverniste nazi-accounts, meldt TechDirt.

Het lijkt vrij eenvoudig om gewone merken te vinden bij extremistische berichten. Bij een zoekopdacht op hashtag ‘heilitler’ werd zelfs een advertentie van een Duitse overheidscampagne Make it in Germany getoond. De campagne is bedoeld om kennismigranten te verleiden in Duitsland te komen werken.

De berichtgeving van Media Matters en het feit dat topman Elon Musk recent publiekelijk een rechtsextremistische antisemitische theorie prees heeft veel adverteerders doen besluiten niet langer op X te adverteren.

Daaronder zitten klinkende namen als Apple, Disney, IBM en ook de Europese Commissie. Gisteren besloot VodafoneZiggo dat het niet langer op X adverteert. Het platform “past op dit moment” niet meer bij de beoogde uitstraling van het bedrijf. Ook webwinkel BOL en de Nederlandse Loterij adverteren niet langer, uit vrees dat de merken te worden getoond naast “ongewenste en ongepaste berichten”.

Niet alleen zijn diverse merken gestopt met adverteren, ze zijn ook minder actief. CNN constateert dat bepaalde (sub)accounts van vertrokken adverteerders al geruime tijd geen nieuwe berichten meer hebben geplaatst. Op accounts van filmproducenten Pixar (van Apple) of Marvel (van Disney) dateert het laatste bericht van tien dagen geleden.

Media Matters zegt dat het achter de originele verslaggeving staat en de rechtszaak met vertrouwen tegemoet ziet.

Bekijk meer van

X Twitter Media Matters Elon Musk

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.