Minister wil ook waarschuwingslabel bij nepnieuws in Nederland

Sociale mediabedrijven zouden zelf meer moeten waarschuwen tegen desinformatie. Dat zei minister Kajsa Ollongren in WNL op Zondag.
Als er advertenties of filmpjes verschijnen waarin iets wordt gesteld wat echt niet waar is, zouden ook in Nederland de bedrijven een ‘waarschuwing’ kunnen plaatsen op de manier waarop dat in de Verenigde Staten is gedaan met beweringen over stembusfraude rond de presidentsverkiezingen, meldt de NOS.
De minister van Binnenlandse Zaken vindt dat politieke partijen en burgers met het oog op de Tweede Kamerverkiezingen extra alert moeten zijn. Ze wees er bij WNL op dat de veiligheidsdiensten al jaren waarschuwen voor verspreiding van nepnieuws, en dat daar ook staten achter kunnen zitten.
De Europese Commissie heeft juist afgelopen week een actieplan gepresenteerd dat de veerkracht van Europese democratieën moet versterken. Er wordt onder andere opgeroepen tot samenwerking tussen lidstaten in het bestrijden van nepnieuws en desinformatie.
Praat mee