— woensdag 24 oktober 2018, 08:48 | 0 reacties, praat mee

Metoo: beschuldigde zakenman legt Daily Telegraph het zwijgen op

Filmproducent Harvey Weinstein staat inmiddels symbool voor #metoo en machtsmisbruik voor eigen gerief | Steven Hirsch / EPA

Het Britse dagblad de Daily Telegraph is het via een zogeheten injunction verboden om details te berichten van een omvangrijk schandaal van seksueel wangedrag, waarbij een prominente Britse zakenman betrokken zou zijn. De injunction maakt het onthullen van de naam van de man of de bedrijfsnaam een misdrijf.

De Telegraph stond op het punt om de resultaten van acht maanden onderzoek naar het wangedrag van de zakenman te publiceren. Hij zou naast seksuele intimidatie ook werknemers hebben gepest. De krant voorspelde dat door hun berichtgeving in Groot-Brittannië de zogenoemde ‘metoo’-discussie weer zou oplaaien. De injunctie verbiedt de krant meer details te onthullen.

De zakenman zou slachtoffers forse geldbedragen hebben geboden om te zwijgen, afgedwongen met een aan de uitbetaling gekoppeld non-disclosure agreement (NDA). Volgens rechtbankdocumenten, die de zakenman enkel als ‘ABC’ identificeren, zou het om in totaal vijf van zulke zwijgen-voor-geld-constructies gaan.

Het gebruik van injunctions is in Groot-Brittannië controversieel maar niet ongebruikelijk. Er gaan wel stemmen op om die wetgeving te veranderen, maar veel voortgang is daarin niet geboekt. Er bestaat ook nog zoiets als een ‘super-injunction’, waarbij het media zelfs verboden is om te berichten dát er een injuction is toegekend.

Onder meer BBC-journalist Andrew Marr probeerde daar ooit een affaire mee te verhullen, maar liet die super-injuction opheffen, volgens eigen zeggen uit schaamte voor de anti-journalistieke natuur ervan. Ook grote bedrijven proberen er soms onwelgevallig nieuws mee te onderdrukken.

De Telegraph zegt dat het geen afspraken met de zakenman heeft gemaakt over de berichtgeving en vindt dat er een publiek belang bestaat om de naam van de zakenman te onthullen. “Al was het maar om mensen te waarschuwen die voor hem willen gaan werken”, aldus de krant.

Britse politici en advocaten vinden de injuction een duidelijk voorbeeld van onderdrukking van de vrije pers. Het is volgens hen daarnaast een herinnering dat wie het kan betalen, de pers het zwijgen op kan leggen. De krant gaat verder procederen in een poging de zwijgplicht ongedaan te maken. Meer bij de Daily Telegraph

UPDATE 25/10

 

Bekijk meer van

MeToo MeToo Daily Telegraph

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.