Met gevoel voor ‘seks en sensatie’ een opinie schrijven

Opiniemakers hebben macht, betoogt Arnold Vonk, voormalig opinieredacteur van de Volkskrant. Daarom leidt hij de lezer in ‘Effectief opiniestukken schrijven’ door het maakproces.
Aan de hand van tien stappen (waaronder ‘Lees de krant’, ‘Baken uw onderwerp af’ en ‘Scoor met een pakkende kop’) leert Vonk de geïnteresseerde mediaconsument hoe die doelgroepgericht en met gevoel voor ‘seks en sensatie’ een mening op papier zet.
Daarbij maakt hij gebruik van de ervaringen van elf opinieredacteuren. Niet alleen bekende namen zoals Kustaw Bessems van VK-katern Vonk en Francisco van Jole van Joop.nl, maar ook de mensen achter de opiniepagina’s van het Reformatorisch Dagblad, Cobouw en De Standaard.
Clichés zijn onvermijdelijk. Wees origineel, denk na over je lezerspubliek, schrijf verzorgd… Het zijn lessen die iedere journalist kent.
Vonk richt zich dan ook vooral op een publiek met minder journalistieke ervaring. Toch is het boek ook interessant voor de mediamaker, omdat het opinieredacties een smoel geeft. En sommige wijsheden beperken zich niet tot opiniestukken, maar zijn ook van toepassing op reportages en achtergronden. Gebruik de lessen in ieder geval niet om zelf je mening te uiten, want ‘journalisten zouden zich ver moeten houden van opiniestukken’, vindt Vonk.
Arnold Vonk: Effectief opiniestukken schrijven. Aandacht voor uw zaak in 10 stappen. Uitgeverij De Nieuwsmakers, ISBN 9789082186109, € 16,95
Praat mee