— dinsdag 17 juni 2014, 11:58 | 0 reacties, praat mee

De worsteling van The New York Times met internet

Velen hebben bij The New York Times het beeld van een krant waar het met innovatie wel snor zit. Zo wist de krant met Snow Fall multimediale storytelling een flinke impuls te geven. En tijdens de Olympische Spelen in Sochi stal de NYT-website de show met fraaie interactive graphics van diverse sporten. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Wie het onlangs gepubliceerde boek ‘Making News at The New York Times’ leest, krijgt echter een ietwat ander beeld. Dit boek schetst hoe The New York Times worstelt met het combineren van de aloude krantenjournalistiek met de nieuwerwetse internetjournalistiek.

Het boek is gebaseerd op het onderzoek dat de Amerikaanse mediaonderzoeker Nikki Usher uitvoerde op de redactie. Ze woonde vergaderingen bij, keek mee over de schouders van redacteuren en observeerde de werkprocessen op de redactievloer. Met als centrale vraag: hoe gaat de redactie om met de uitdagingen van het digitale tijdperk?

Vast staat dat het managment ­innovatie serieus neemt. Er wordt veel in geïnvesteerd: zo is er een afdeling research & development, een videoredactie en een team dat interactieve elementen maakt, zoals infographics, tijdlijnen en sound­slides.

Klinkt goed allemaal, maar – zo blijkt uit de observaties van Usher – desondanks liggen de prioriteiten op de werkvloer nog altijd bij het maken van de papieren krant. Het schrijven van artikelen voor de krant van morgen is de belangrijkste opdracht voor elke NYT-journalist. Het liefst een stuk dat op de voorpagina verschijnt, want dat wordt gezien als het hoogst haalbare.

Bij de meeste redacteuren zorgt internet eigenlijk alleen maar voor frustratie en werkdruk. Want behalve het schrijven van een artikel voor de krant van morgen, moeten ze zich nu ook bezig houden met snelle verslaggeving op de website en het bedenken van interactieve elementen voor hun internetpublicaties.

Het boek schetst de moeizame worsteling van het werken voor media met een andere snelheid en logica. De krant van morgen tegenover het onmiddellijke nieuws van nu. Een worsteling die veel vergt van de redacteuren en hun weinig voldoening oplevert.

Het onderzoek van Usher vond plaats in 2010 en – inderdaad – dat is al weer een tijdje geleden. Maar het onlangs gelekte rapport over de digitale strategie van The New York Times laat hetzelfde beeld zien. Beide publicaties bevestigen maar weer eens hoe lastig het is voor kranten om papier en online op een goede manier te combineren.

Nikki Usher (2014):  Making news at the New York Times. University of Michigan Press

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.