mgm nvj maart

— maandag 28 juni 2021, 10:32 | 0 reacties, praat mee

Mediafederatie neemt krachtig afstand van SER-akkoord; freelancers worden te duur

Mediafederatie neemt krachtig afstand van SER-akkoord; freelancers worden te duur

De uitgevers verenigd in de Mediafederatie nemen krachtig afstand van het SER-akkoord tussen werkgevers en werknemers. Ze vrezen dat freelancers te duur worden als ze minimaal 30 tot 35 euro per uur moeten betalen of de mensen in dienst moeten nemen. Dat schrijven ze aan aan werkgeversorganisatie VNO-NCW in de hoop dat die organisatie meewerkt aan een alternatief. Laatste wijziging: 28 juni 2021, 11:05

De Mediafederatie is duidelijk teleurgesteld in de opstelling van hun koepelorganisatie VNO-NCW. Dat de koepel haar handtekening heeft gezegd onder het SER-advies is slecht gevallen bij de uitgevers.

Ze zien twee problemen. Allereerst het advies dat een zelfstandige die een tarief van minder dan 30-35 euro per uur ontvangt, wordt geacht een werknemer te zijn. De uitgevers vinden dat bedrag veel te hoog.

‘Waarom wordt een tarief van 30 tot 35 euro voorgesteld, terwijl een eerder door minister Koolmees voorgesteld minimumtarief voor zelfstandigen van 15 tot 18 euro het om allerlei redenen niet haalde? Waarom is niet gekozen voor een voorstel waarbij een opslag op cao-lonen wordt geïntroduceerd bij de inzet van freelancers, zoals bijvoorbeeld in de architecten-cao is geregeld? Daarbij geldt voor dat de salarissen in een groot aantal loonschalen van de cao aanzienlijk lagere uurlonen kennen in vergelijking met het voorgestelde tarief van 30 tot 35 euro, zelfs rekeninghoudend met een toeslag van 50% (de opslag die is opgenomen in de architecten-cao)’, aldus de uitgevers.

Ook vrezen ze dat de huidige afspraken over inzet van dagbladbezorgers niet meer houdbaar zijn en de dagbladbezorging daardoor duurder wordt.

Thomas Bruning, algemeen secretaris van de NVJ: ‘De uitgevers isoleren zich met dit standpunt volledig. Ze keren zich af van een breed gedragen SER-advies dat de positie van werknemers verbetert. En over het alternatief dat ze presenteren, een opslag op de cao, weigeren ze met ons een akkoord te sluiten. Het wil blijkbaar niet tot hen doodringen dat de maatschappelijke werkelijkheid is dat concurreren op arbeidsvoorwaarden zijn langste tijd gehad heeft.’

Brief-Mediafederatie-aan-VNO-NCW.pdf

Bekijk meer van

VNO-NCW NVJ NVJ Mediafederatie

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.