Lichte groei markt televisiereclame: 821 miljoen euro

De markt voor televisiereclame is in 2018 uitgekomen op 821 miljoen euro, na aftrek van bureaucommissie. Dat is 3 procent meer dan in 2017. Dat blijkt uit het TV Jaarrapport 2018 van marktetingorganisatie Screenforce, waarin onder meer de Ster, RTL en Talpa participeren.
Wanneer non-spot reclame (billboards, product-placement en programmasponsoring) niet wordt meegeteld en enkel naar spot (daadwerkelijke tv-reclame) wordt gekeken, is er zelfs sprake van een toename van 3,9 procent. Het totale aantal adverteerders daalde licht, van 1134 in 2017 naar 1109 in 2018.
Reclame die niet gezien wordt, is uiteraard nutteloos: Sceenforce meldt dat de zogeheten kijktijd in 2018 met twee procent is afgenomen, maar dat de daling minder sterk is dan voorheen: de daling neemt voor het derde jaar op rij af.
De verdwenen kijkers ruilen lineaire televisie in voor een zelfgekozen moment. De online videomarkt van Screenforce groeide in 2018 met 18 procent, met een duidelijke toename in de tweede helft van het jaar.
De meeste tv-reclame (23 procent) is besteld door reguliere winkelketens, gevolgd door fabrikanten van voedings- en genotmiddelen. Fabrikant van verzorgingsproducten Procter & Gamble voert - net als vorig jaar - de lijst aan. Dat bedrijf gaf in 2018 ruim 123 miljoen euro uit aan tv-reclame.
Opvallende nieuwkomer in de top 25 van adverteerders is winkelketen Blokker. Dat besteedde na een restyling in 2018 fors meer aan televisiereclame dan in 2017: 38,5 miljoen versus 6,7 miljoen.
De groeiende invloed van online laat zich gelden: In 2017 en 2018 besloten respectievelijk de Ster en RTL niet langer bureakortingen te geven.
Screenforce stelt dat een nieuwe definitie van reclamebestedingen noodzakelijk wordt omdat aangesloten zenders in toenemende mate actief zijn in de online markt. “Meer bestedingen worden via hun online platforms gerealiseerd en hier wordt bureaucommissie niet uitgekeerd”, aldus de organisatie. Meer bij Screenforce
Praat mee