word studentlid

— dinsdag 26 maart 2019, 16:00 | 0 reacties, praat mee

Lichte groei markt televisiereclame: 821 miljoen euro

Lichte groei markt televisiereclame: 821 miljoen euro
De ontwikkeling van non-spot en spot reclamebestedingen over 2012-2018 | Screenforce

De markt voor televisiereclame is in 2018 uitgekomen op 821 miljoen euro, na aftrek van bureaucommissie. Dat is 3 procent meer dan in 2017. Dat blijkt uit het TV Jaarrapport 2018 van marktetingorganisatie Screenforce, waarin onder meer de Ster, RTL en Talpa participeren. Laatste wijziging: 10 januari 2023, 12:11

Wanneer non-spot reclame (billboards, product-placement en programmasponsoring) niet wordt meegeteld en enkel naar spot (daadwerkelijke tv-reclame) wordt gekeken, is er zelfs sprake van een toename van 3,9 procent. Het totale aantal adverteerders daalde licht, van 1134 in 2017 naar 1109 in 2018.

Reclame die niet gezien wordt, is uiteraard nutteloos: Sceenforce meldt dat de zogeheten kijktijd in 2018 met twee procent is afgenomen, maar dat de daling minder sterk is dan voorheen: de daling neemt voor het derde jaar op rij af.

De verdwenen kijkers ruilen lineaire televisie in voor een zelfgekozen moment. De online videomarkt van Screenforce groeide in 2018 met 18 procent, met een duidelijke toename in de tweede helft van het jaar.

De meeste tv-reclame (23 procent) is besteld door reguliere winkelketens, gevolgd door fabrikanten van voedings- en genotmiddelen. Fabrikant van verzorgingsproducten Procter & Gamble voert - net als vorig jaar - de lijst aan. Dat bedrijf gaf in 2018 ruim 123 miljoen euro uit aan tv-reclame.

Opvallende nieuwkomer in de top 25 van adverteerders is winkelketen Blokker. Dat besteedde na een restyling in 2018 fors meer aan televisiereclame dan in 2017: 38,5 miljoen versus 6,7 miljoen.

De groeiende invloed van online laat zich gelden: In 2017 en 2018 besloten respectievelijk de Ster en RTL niet langer bureakortingen te geven.

Screenforce stelt dat een nieuwe definitie van reclamebestedingen noodzakelijk wordt omdat aangesloten zenders in toenemende mate actief zijn in de online markt. “Meer bestedingen worden via hun online platforms gerealiseerd en hier wordt bureaucommissie niet uitgekeerd”, aldus de organisatie. Meer bij Screenforce

Bekijk meer van

Talpa Network Ster RTL Nederland

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.