RTL Nederland volgt Ster in afschaffen bureaukorting
Ook RTL maakt de stap om de vijftien procent bureaucommissie af te schaffen als adverteerders reclametijd willen kopen. Dat heeft commercieel directeur Ton Rozestraten laten weten in een brief aan relaties, meldt Adformatie.
De regel gaat 1 januari 2019 in. De verrekening van de bureaucommissie en de daaraan gekoppelde netto prijzen worden in overleg met adverteerder en mediabureau vastgesteld, zegt Rozestraten. ‘Op deze manier kunnen we onze adverteerders een transparanter prijsaanbod aanbieden. Daarnaast is deze beslissing in lijn met de ontwikkelingen binnen de (internationale) markt en de wens van veel klanten.’
Stichting Ether Reclame (Ster) besloot vorig jaar zijn commerciële beleid aan te passen en onder meer de bureaucommissie af te schaffen. Er kwam een vaste prijs waarin de bureaukorting al in is verwerkt. De vereenvoudiging moest meer duidelijkheid, vrijheid, gemak en efficiency voor alle partijen opleveren. Mediabureaus waren verrast en voorspelden een daling van de inkomsten met tientallen miljoenen. Volgens directeur Frank Volmer viel dat wel mee en in april van dit jaar meldt het bedrijf dat ook nieuwe klanten de Ster inmiddels weten te vinden.
Praat mee