website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Koster & Vrienden bij De Tegel: Strontgoede journalistiek

Mark Koster — Geplaatst op Tuesday 17 April 2018, 13:50

Bloed, zweet en journalistiek. Bas Haan doet zijn Hazes-imitatie.

Bloed, zweet en journalistiek. Bas Haan doet zijn Hazes-imitatie. - © Frank Groeliken

Koster & vrienden Even leek het erop dat Merel Westrik de scoop van de avond had. Op de vraag of de RTL4-nieuwskeizerin ook benaderd was door John de Mol antwoordde ze met een afgemeten ja.

Ze liet even een stilte vallen, waarna de zuurstof uit de Haagse Schouwburg werd weggezogen. Neeeeeeeeeee toch? Het zouououou toch niet? John de Mol, die het ANP al heeft overgenomen, die nu ook nog midscheeps de nieuws-Titanics zou rammen? 

‘Ja, drie weken geleden’, bouwde Merel de spanning nog verder op. De eerste Twitteraars hadden hun mobieltjes al in hun knuistjes om dit aanstaande medianieuws te verspreiden.

‘Hij vroeg of ik het nummer van Wilfred Genee had.’

Goede grap, misschien wel de beste grap van de avond.

De uitreiking van De Tegels blinkt zelden uit in heel veel humor. Onderzoeksjournalisten zijn toch een beetje de dominees van de pers. Even voor de duidelijkheid: zonder deze journalistieke zedenmeesters kunnen machthebbers hun goddeloze gang gaan, dus het geploeter en gepeur is zeer noodzakelijk. Daarom is het hartverwarmend dat het journaille één keer per jaar uitgedost naar een feestje mag om even wat glimlicht te pakken.

Jammer dat er geen strikte kledingvoorschriften (meer) gelden. Er zijn jaren geweest dat je hier zonder strikje naar buiten werd gekieperd en het feest een Oscar-achtige allure had. Dat voelde altijd goed. Terwijl de filmsterren in Hollywood enorm hun best doen om geëngageerd te zijn (met weerzinwekkend makkelijk #metoo-activisme bijvoorbeeld), doen de journalisten alsof ze een blockbuster hebben geschreven waar miljoenen mensen op zitten te wachten. Gelukkig won een strontgoed putjesschep-verhaal.

Twee tegellichters van NRC Handelsblad werden gelauwerd als vaderlandse Woodward & Bernstein voor een dampende onthulling over… Het Mestcomplot.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.