Interne start-up KRO-NCRV moet innovatie aanjagen

KRO-NCRV heeft een groep jonge journalisten aan zich verbonden die met innovatieve journalistieke projecten aan de slag gaat. Deze interne start-up lanceert deze week ‘Brandstof voor bij het nieuws’, een app en social-media toepassing waarin het nieuws van perspectief wordt voorzien. Kort en bondig en aangevuld met visuals en infographics alleen maar online en mobiel. Brandstof is bedoeld voor de ‘digital natives’ van 20-35 jaar en is actief op Facebook, Twitter en Instagram, zo meldt de fusieomroep.
Brandstof is een toepassing waarmee KRO-NCRV in de lijn van de zogenaamde ‘constructieve journalistiek’ gaat staan, waarbij naast verslaggeving ook oplossingen worden aangedragen. Het wordt gemaakt door Arja van den Bergh (betrokken bij Expertisecentrum Journalistiek), Luuk Ex (in 2015 winnaar van de Tegel van de Toekomst voor zijn project Page Facts), Stephan Vegelien (mede-eigenaar De Uitlegfabriek) en informatiedesigner Leon de Korte. Journalist Robbert ter Weijden, tot voor kort verslaggever van De Monitor, stuurt het team aan. Brandstof werkt nauw samen met de redactie van Brandpunt en de andere journalistieke redacties van KRO-NCRV.
Brandstof past volgens de omroep in de innovatieve ambities van de afdeling journalistiek van KRO-NCRV. De omroep voerde in december als eerste omroep een journalistiek experiment uit met virtual reality en de 360 graden camera. De KRO-NCRV probeert deze innovaties te integreren in de journalistieke uitingen.
Praat mee