— woensdag 19 december 2018, 12:15 | 0 reacties, praat mee

Innovatielessen van innovators: gas terug én gas erop

Foto: Truus van Gog

Grote kans dat je bij ‘journalistieke innovatie’ als eerste denkt aan video, podcasts, virtual reality of andere publicatievormen die prima in dit rijtje zouden passen. Logisch ook, want wanneer je aan nieuwigheden denkt, denk je vooral aan dingen die je daadwerkelijk kunt zien. Maar innovatie is meer dan het volgende glimmende dingetje. Toch storten redacties zich vooral op die shiny things. En dat moet anders. Zeker als we de journalistiek toekomstbestendig moeten maken.

Dit heb ik niet zelf bedacht. Het is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek Time to step away from the bright shiny things? Towards a sustainable model of journalism innovation in an era of perpetual change. Voor dat onderzoek ondervroeg het Reuters Institute for the Study of Journalism 39 innovatoren bij 29 uitgevers. Zij gaven inzicht in de hordes die de journalistiek moet nemen om zich klaar te maken voor de toekomst. De ondervraagde innovatoren waren afkomstig uit 17 verschillende landen, waaronder Australië, Duitsland, India, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika.

Journalistieke innovatie gaat volgens hen nog veel te veel over de vorm en te weinig over de inhoud. Redacties richten zich veelal op de vraag hoe ze hun verhalen bij het publiek moeten krijgen. Hoewel het een probleem is dat zeker een oplossing nodig heeft (zonder publiek geen media), kiezen veel media niet de juíste oplossing. Geen beter voorbeeld hiervan dan de massale omarming van Facebook als kanaal om verhalen en video’s te pushen. Door zich aan zulke platformen te binden, worden media veel te afhankelijk van zulke platformen redeneren de ondervraagden. En dan hoeft Facebook maar iéts aan zijn algoritme te veranderen en poef: weg bereik.

De journalistiek is wat innovatie betreft nog te veel aan het kortetermijndenken, vinden de ondervraagden. En steeds weer achter het nieuwste speeltje aanhollen schaadt het vak, omdat het vaak verspilde moeite zonder resultaat is. De ondervraagden pleiten daarom voor meer langetermijnstrategie. Voor grote mediabedrijven betekent dat - geheel tegen het onderbuikgevoel in - gas terugnemen. Niet zomaar met alle winden meewaaien, maar een plan voor de toekomst smeden en dat plan blijven volgen. Dat wil overigens niet zeggen dat experimenteren uit den boze is. De ondervraagden roepen vooral op tot kritische zelfreflectie. En dat kun je niet genoeg hebben.

Voor kleinere, digitale mediabedrijven hebben de ondervraagde innovatoren trouwens een compleet ander advies. Zij moeten, vrij vertaald, juíst inzetten op innovatie en gas geven. Want in een wereld die geregeerd wordt door giganten, moet je als nieuwkomer extra hard lopen om mee te kunnen. Want aan langetermijnplannen heb je natuurlijk niets als je al op korte termijn kopje onder kunt gaan.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.