website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

YouTubers op tv: gaat dat wel werken?

Nick Kivits — Geplaatst op Wednesday 7 November 2018, 11:30

Foto: Truus van Gog

Foto: Truus van Gog

Nieuws Lineaire televisie is nog niet dood, maar rolt de laatste jaren wél richting de beademingsapparatuur. Streamingdiensten als Netflix en Videoland snoepen jaar in jaar uit kijkminuten weg bij de zenders. Om over YouTube nog maar te zwijgen. Het videoplatform is vooral onder jongeren gigantisch en heeft talloze eigen sterren. Van de goedlachse Limburger Dylan Haegens die ruim twee miljoen abonnees heeft op zijn kanalen met lollige lijstjes-filmpjes, tot de make-upvideo's van Nikkie de Jager (Nikkietutorials), die met 11 miljoen abonnees mag pochen.

De ouderwetse televisiewereld wil ook proeven van dat succes. Dus lijven ze al een tijdje YouTube-sensaties in. RTL deed dat in 2014 bijvoorbeeld al met de toen 21-jarige Mert Ugurdiken, die op Google’s videosite onder de naam Mertabi beroemd werd met zijn sketches. Inmiddels werkt RTL MCN (MCN staat voor Multi Channel Network) samen met ruim twintig bekende filmpjesmakers. Een deel van die YouTubers zien we ook terug op tv. Zo draaft Kelvin Boerma (Kalvijn) als socialmedia-kenner op in RTL Boulevard en presenteerde lifestyle-vlogger Anna Nooshin Holland’s Next Top Model.

John de Mol doet sinds vorige week ook een duit in het zakje met Talpa. De mediamagnaat nam het YouTube-kanaal StukTV over voor een onbekend bedrag. Talpa wil het kanaal van Giel de Winter, Stefan Jurriens en Thomas van der Vlugt gebruiken om jongeren te trekken. “Zij spreken een doelgroep aan die via traditionele media heel moeilijk te bereiken is en wat ze maken is geweldig”, aldus De Mol in een verklaring. “Ik ben fan.”

Fan of niet, de vraag is of YouTube-sterren naar de televisie halen wel werkt. Het succes van een YouTube-kanaal wordt veelal bepaald door de persoon die erachter zit. “Hun persoonlijkheid is tevens hun product”, schreef MCN-baas Erik Kepper in 2016 al op Adformatie. Met als toevoeging: “Alles wat je ziet is echt en kwetsbaar.” Authentiek, dus.

Veel jongere kijkers hunkeren naar die authenticiteit. En als er iets is wat veel televisie anno 2018 vaak niet meer is, dan is het authentiek. Programma’s zijn te geproduceerd en te geformatteerd. “Niet alles wat je voor tv maakt, leent zich voor internet”, zei BNNVARA-presentator Tim Hofman (zelf succesvol op YouTube met zijn serie #BOOS) twee jaar terug al tegen Villamedia. Maar ook niet alle YouTube-formats lenen zich voor tv. YouTubers zijn zo succesvol omdat ze de vrijheid hebben creatief te zijn. Het is te hopen dat de televisiewereld die creativiteit niet laat uitdoven.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Smart octo banner