Het best gelezen op Villamedia #7: Een correspondent moet ‘nee’ durven verkopen

De journalistiek heeft een flinke dreun gekregen van de economische crisis, en kampt met een zwaar flexibiliseerde arbeidsmarkt. Dat merken we allemaal. In september maakten we daarom een dossier over ‘goed werkgeverschap’.
Daarin betoogde hoogleraar mediastudies Mark Deuze dat journalisten elkaar meer moeten opzoeken en werkgevers hun journalistieke talent beter moeten koesteren.
Jolan Douwes inventariseerde wat mediabedrijven doen om hun werknemers gemotiveerd, bij de tijd en fit te houden.
Veruit het beste gelezen, werd het persoonlijke verhaal van NOS-correspondent David Jan Godfroid, over zijn burn-out. Hij was anderhalf jaar meer dan intensief bezig geweest met de Oekraïne, de revolutie, de oorlog en de MH17, toen het mis ging. ‘Het was ergens begin 2016. De tickets waren geboekt, de verhalen geproduceerd, mijn koffer stond gepakt in de gang voor weer een reis naar Oekraïne. Ik zou de volgende ochtend vroeg naar Kiev vliegen. En toen blokkeerde mijn hele systeem. Ik trok het niet meer.’ Godfroid geeft al zijn collega-correspondenten een boodschap mee in deze tijden van hoge werkdruk: ‘Je moet ook ‘nee’ durven verkopen.’
Lees het hele verhaal hier.
Tot het einde van het jaar blikken we terug op de best gelezen Villamedia-artikelen van 2017.
Praat mee