website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Een cursus, een coach en huppekee naar huis

Jolan Douwes — Geplaatst in Werk op donderdag 28 september 2017, 11:00

© Berend Vonk

Hoe houden mediabedrijven hun werknemers gemotiveerd, bij de tijd en fit? Nu de bezuinigingen en reorganisaties hun sporen hebben achtergelaten, is extra inspanning hard nodig. Bij Omroep Flevoland wordt personeelsleden een training persoonlijk leiderschap aangeboden, bij Sanoma kunnen werknemers een presentatie volgen tijdens de lunch en bij het AD roept een chef sneller dat de laptop dicht moet.

In de media heerst veel scepsis over trainingen waar mensen op zoek moeten naar hun valkuilen en kernkwaliteiten. Net zo erg als ­‘in je kracht staan’, zou jeukwoordenspecialist ­J­apke-d.­ ­Bouma zeggen. Toch nodigde Omroep Flevoland medewerkers onlangs uit vrijwillig mee te doen met een training persoonlijk leiderschap. Ruim dertig medewerkers - van de 70 fte -, offerden drie zaterdagen op (wel in de baas zijn tijd) om beter te leren samenwerken en communiceren.
De aanleiding was onvrede op de werkvloer. ‘Er waren wat incidentjes waaruit bleek dat het botste met leidinggevenden’, vertelt Gerard Hullegie, oud-presentator en tegenwoordig hoofd marketing en sales van de omroep in de polder. ‘Medewerkers vonden dat er te veel van bovenaf werd opgelegd. De bezuinigingen en reorganisatie speelden ook mee. We moesten 1 van de 8 miljoen euro inleveren, maar wel vernieuwen. Dat vraagt veel van medewerkers en leidinggevenden.’

De omroep haalde er een coach bij. Die interviewde een aantal sleutelfiguren en gaf het advies leidinggevenden en medewerkers in aparte groepen door de mangel te halen. Toch was de belangstelling groter dan de argwaan.
‘Persoonlijk leiderschap klinkt soft, maar de training was juist confronterend. Ik leerde bijvoorbeeld minder snel met oplossingen te komen’, zegt Hullegie. ‘Leggen mensen hun problemen nu bij me neer, dan is mijn eerste vraag: wat zou je zelf doen?’

Hij heeft de indruk dat de groepssessies hebben geholpen: leidinggevenden ‘staan meer tussen dan boven de mensen’ en medewerkers reageren minder heftig. Al kreeg hij laatst een mailtje van een medewerker: ‘Dit is het probleem, los het maar op.’ Die heeft de training vast niet gevolgd, dacht Hullegie.

Mijnenveld voor burn-out
Cursussen persoonlijk leiderschap, stressmanagement, mindfulness en timemanagement rukken op bij mediabedrijven. Ze zijn populair bij medewerkers die de vele reorganisaties hebben overleefd, maar nog last hebben van de gevolgen. Of fris en fruitig bij de media gaan werken en dan merken dat er wel erg veel van ze wordt gevraagd.

Begin januari was hoofdredacteur Jildou van der Bijl van het succesvolle tijdschrift LINDA. er openhartig over. In een interview met een online platform voor ondernemers kondigde ze een ‘plateaujaar’ aan: haar redactie was toe aan een pas op de plaats. Altijd maar doorgaan en nooit nee zeggen had te veel schade aangericht. ‘We hadden een mijnenveld aangelegd voor het krijgen van een burn-out.’ Ze kondigde aan dat de redactie workshops zou krijgen over de balans werk-privé en het managementteam op cursus moest. De hoofdredacteur van LINDA. wil driekwart jaar later nog niet vertellen of het heeft geholpen.

De signalen van metaalmoeheid bereiken ook secretaris Annabel de Winter, CAO-onderhandelaar van de NVJ. ‘De redacties van de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden hebben bij de laatste reorganisatie afgesproken dat ze vrijwillig een halve of hele dag zouden inleveren. De kranten konden zo de loonkosten naar beneden halen. Nu blijkt dat de medewerkers in minder tijd hetzelfde werk doen. Achteraf vinden onze leden dat ze zichzelf tekort hebben gedaan.’

Hoe houd je medewerkers ondanks de werkdruk fit en bij de tijd? Het onderwerp ‘duurzame inzetbaarheid’ staat op de NVJ-agenda. Daar horen thema’s bij als gezondheid, scholing, balans werk-privé en persoonlijke ontwikkeling. De CAO-onderhandelingen over regelingen voor ouderen of werknemers die langdurig uitvallen, verlopen moeizaam, vindt De Winter. Op het gebied van bijscholing zijn werkgevers veel bereidwilliger.

Logisch, zegt de NVJ-secretaris. ‘Mediabedrijven investeren liever in interne opleidingen, want die hebben ze in eigen hand. Ik wil daar niet zuur over doen, want het is prijzenswaardig. Maar het eigenbelang is groot, nu ze hun producten steeds moeten vernieuwen.’

Libelle op Facebook

Een intern scholingsprogramma kan beter inspelen op de wensen van de organisatie, bevestigt Thomas Rovekamp. Als partner van het bureau Get your growth is hij betrokken bij de Sanoma Academy. Na een grootscheepse reorganisatie, waarbij veel bladen werden verkocht en banen verdwenen, zette de uitgever drie jaar geleden in op ‘digitale transformatie’. Met workshops, brainstormsessies, online modules en presentaties sloot de academie daarop aan.
De nadruk ligt nu meer op onderwerpen die direct invloed hebben op de dagelijkse werkzaamheden. ‘We kregen bijvoorbeeld de vraag hoe Libelle kon inspelen op de “live video trend” op Facebook, vertelt Rovekamp. ‘Samen met de redactie hebben we een format getest en verbeterd. De betrokken Libelle-medewerkster heeft haar kennis weer overgedragen aan merken als AutoWeek, Margriet en VIVA.’ Rovekamp zoekt er de Facebook-pagina van AutoWeek meteen even bij. ‘Deze week zijn er al 5700 weergaven van de video LiveDrive, een ritje met een nieuw automerk. Het loopt goed.’

Van de 1650 Sanoma-medewerkers in Nederland en België hebben er tot nu toe 1500 gebruikgemaakt van het leeraanbod. Rovekamp merkt dat er veel belangstelling is voor een workshop over persoonlijke effectiviteit of managementvaardigheden. Begin dit jaar heeft een grote groep managers meegedaan met een training persoonlijk leiderschap.

‘Eind 2016 gaven we een presentatie over onze academie aan vijftig HR-mensen uit de mediawereld. Iemand van Telegraaf Media Groep zei na afloop: dit wil ik ook. Logisch, want mogelijkheden om te leren en je te ontwikkelen vergroten het zelfvertrouwen, de productiviteit en het werkplezier.’ De Winter van de NVJ zet daar wel een kanttekening bij: ‘Waar moet je de tijd vandaan halen als je tot over je oren in het werk zit en thuis twee kinderen hebt? In de media is het er niet gemakkelijker op geworden om in jezelf te investeren.’

‘Dwing jezelf om bij te leren. Druk, druk, druk zou geen argument moeten zijn’, zegt Suzanne Daniëls. Zij is de drijvende kracht achter het Werk­Station, sinds 2011 het loopbaanplatform van de landelijke en regionale publieke omroepen. Dat biedt het komende seizoen naast de bekende vacaturebank, ook gratis studieboeken, loopbaanbegeleiding en nieuwe trainingen aan. Allemaal met het oog op de snelle ontwikkelingen in de media.

Niet alles is gratis: eens in de vijf jaar krijgen de 4800 medewerkers een voucher van 1000 euro. Ze kunnen die investeren in gesprekken met een loopbaancoach, al dan niet via het platform. De trainingen worden gefinancierd door het Europees Sociaal Fonds en WerkStation. Dit seizoen verwacht Daniëls vooral een run op storytelling, content marketing, data-analyse en videomarketing.

Naarmate het gevoel van urgentie groter wordt, komen medewerkers sneller in actie, merkt ze. ‘Dat is jammer, voorkomen is beter dan genezen.’ Opvallend is wel dat oudere medewerkers met lange dienstverbanden die urgentie het minst lijken te voelen; zij zijn in elk geval minder actief op het WerkStation.

Daniëls: ‘Ik begrijp heel goed dat zij het lastig vinden om bij te blijven, maar zo wordt de afstand tot het eigentijdse werken wel steeds groter.’ Het WerkStation heeft om die reden dan ook Europese subsidie gekregen om volgend jaar stevig in te zetten op duurzame inzetbaarheid van oudere omroepmedewerkers. Sinds september is er een denktank actief die daar plannen voor maakt. ‘Maar ook jonkies raad ik aan: blijf bijleren en schakel tijdig hulp in als je vastloopt in je werk. Anders ben je in rap tempo al veel minder hot en happening.’

Les in liveblogs maken
Susanne Borgdorff (33), onlineredacteur bij het AD, beseft dat ook. Zij is fan van de Campus, de ‘binnenhuisuniversiteit’ die het zesde jaar ingaat bij de Persgroep. De brochure voor journalisten van de Vlaams-Nederlandse mediagroep staat weer vol trainingen om journalistiek of persoonlijk bij te tanken. Ze hebben namen als ‘Snel nieuwsvideo’s maken met je smartphone’, ‘Spannend schrijven’ en ‘Jezelf fris en scherp houden’. Nieuw is een serie ontmoetingen met binnen- en buitenlandse grootmeesters in het vak.

‘Ik vind het goed dat je zelf kunt kiezen’, zegt Borgdorff. ‘Niemand zegt: ik vind dat jij een cursus sociale media moet doen.’ Toch is de hint duidelijk als je naar het aanbod kijkt: de nadruk ligt ook bij de Campus op online. Een paar jonge internetcollega’s geeft oudere verslaggevers bijvoorbeeld les in liveblogs maken, vertelt Borgdorff. ‘Zij snappen daardoor beter wat wij doen en de generatiekloof wordt kleiner.’

Zelf heeft ze al workshops gevolgd als videomontage en Photoshop. Ze vindt het verfrissend om ervoor naar Antwerpen of Amsterdam te reizen, even weg van het nieuws waar ze dagelijks bovenop zit. In de afgelopen zes jaar heeft ze al drie keer meegemaakt dat online-collega’s langdurig uitvielen, omdat ze de maalstroom niet meer aankonden. Ze schrok ervan: ‘Blijkbaar zijn dertigers een risicogroep voor burn-out.’

Sindsdien klapt ze de laptop sneller dicht als haar dienst erop zit. Ze is blij dat haar chef ook weleens roept: ­‘Huppekee, naar huis. Iemand anders neemt het wel over.’

Tips voor goed werkgeverschap
• Suzanne Borgdorff (AD): ‘Neem je medewerkers mee als er veranderingen op komst zijn. Doe het niet via een nieuwsbrief, maar plan informatie­bijeenkomsten of een lunch. Zo neem je eventuele onvrede sneller weg.’
• Annabel de Winter (NVJ): ‘Wees er alert op als een redactie na drie reorganisaties geen vet meer op de botten heeft. Kijk dan buiten je bubbel. Ik ken een media-organisatie die er een expert in rouwverwerking bij heeft gehaald.’
• Suzanne Daniëls (WerkStation): ‘Train leiding­gevenden die interesse hebben voor duurzame inzetbaarheid. Belangrijk is dat ze het gesprek met hun medewerkers op een open manier kunnen aangaan.’
• Thomas Rovekamp (Sanoma Academy): ‘Investeer in samenwerking, zoek medewerkers die enthousiast hun kennis kunnen overdragen en blijf testen of die aanpak werkt.’
• Gerard Hullegie (Omroep Flevoland): ‘Laat mede­werkers honderd koekjes bakken en zelf kiezen welke ze het lekkerst vinden. Benut hun creativiteit en geef hen vertrouwen.’

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.