Guardian-uitgever: omzet digitaal heeft print ingehaald

Eigenaar van The Guardian en The Observer, de Guardian Media Group (GMG), meldt dat in het afgelopen boekjaar digitale inkomsten voor het eerst inkomsten uit print hebben ingehaald. De totale omzet steeg met één procent, de inkomsten uit print namen af.
Het fiscale jaar voor GMG eindigde afgelopen april. De inkomsten uit digitaal groeiden in die periode met 15 procent naar 108,6 miljoen pond (122,2 miljoen euro). Printinkomsten daalden in het afgelopen jaar van 119,6 miljoen pond naar 107,5 miljoen pond (120,9 miljoen euro).
GMG meldt daarnaast dat nog nooit zo veel mensen voor Guardian-journalistiek betalen. Het concern heeft nu 570.000 betalende lezers - een mix van reguliere abonnees in print en digitaal als supporters, die enkel financieel steun betuigen zonder daar direct iets voor terug te krijgen.
The Guardian en The Observer zijn online geheel vrij te lezen; de krant werpt bewust geen betaalmuren op. GMG zegt dat het op weg is naar break-even in 2019, onderdeel van een speciaal driejarenplan. Het wist het verlies van 44 miljoen pond het jaar ervoor te halveren naar 23 miljoen pond verlies in 2017.
In het afgelopen jaar wist GMG ook de operationele verliezen met bijna 20 miljoen pond te reduceren naar 19 miljoen pond. In 2016 was dat verlies nog 57 miljoen. Meer bij Press Gazette
Praat mee