Guardian: ruim miljoen digitale abonnees en donateurs

Dagblad The Guardian heeft ruim een miljoen betalende abonnees en lezers die de uitgave structureel steunen. Ruim 548 duizend supporters steunen de uitgave met vrijwillige donaties. Vaksite Press Gazette meldt op interne cijfers dat deze groep met 33 procent is gegroeid ten opzichte van vorig jaar.
Officiële cijfers van de Guardian Media Group (GMG) zijn er nog niet.
Er zijn volgens Press Gazette nu zo’n 900 duizend digitale abonnees en supporters, een stijging van 43 procent. Ook in print was er groei. Het aandeel printabonnees groeide met 11 procent en staat op 119 duizend.
Sommige supporters doneren eenmalig, anderen kiezen voor een maandelijkse of jaarlijkse bijdrage van enkele tientjes of meer. De donaties maken het mogelijk om de journalistiek met reclame maar zonder betaalmuur wereldwijd aan te bieden.
GMG-voorzitter Annette Thomas noemt de cijfers een teken hoezeer Guardian-journalistiek wordt gewaardeerd. De uitgeverij wil de band met lezers en supporters versterken. Guardian-hoofdredacteur Katherine Viner zegt dat ondanks het uitdagende jaar lezers in recordaantallen naar de krant komen vanwege “rigoreuze en betrouwbare verslaggeving”.
Alleen al op de Amerikaanse verkiezingsdag 4 november kwamen bijna 53 miljoen unieke bezoekers langs.
De uitgeverij dook door de coronacrisis in de rode cijfers, na er vorig jaar nét uitgeklommen te zijn. In juli werd een reorganisatie aangekondigd, waarbij 180 ontslagen vielen.
Praat mee