anp banner november

— dinsdag 15 november 2016, 11:29 | 0 reacties, praat mee

Google en Facebook gaan verspreiding nepnieuws aanpakken

President-elect Trump sprak met president Obama over de noodzaak van een 'soepele overgang' | Michael Reynolds / EPA

Zowel Google als Facebook hebben stappen aangekondigd om de verspreiding van nepnieuws in te dammen. Na de verkiezing van Donald Trump tot de volgende president van de Verenigde Staten is er veel kritiek op Google en FAcebook(en sociale netwerkdienst Twitter) omdat zij deels hebben gefaciliteerd dat pertinente onzin van onbetrouwbare sites kritiekloos werd rondgepompt.

Google gaat sites weren van hun advertentieplatform. De stap moet de inkomstenbron achter het verspreiden van clickbait-stukken en uitbaten van schadelijke en misleidende sites laten opdrogen. Facebook gaat niet zo ver om sites actief te weren, maar is van plan de advertentievoorwaarden aan deelnemers ‘extra te belichten’ op het punt van opzettelijk misleidende nieuwsartikelen.

Facebook haalde eerder dit jaar de menselijke selectie uit hun Trending Topics (ironisch genoeg omdat het bedrijf werd beschuldigd van vooringenomenheid, red.) maar dat had als gevolg dat nepnieuws de overhand kreeg. Facebook bracht in de aanloop naar de verkiezen, via de geautomatiseerde nieuwsdienst, sites en artikelen onder de aandacht waarin leugens en onzinnige theorieën werden verkondigd over de presidentskandidaten.

Tegenover Reuters zegt Google dat het reclame gaat beperken op pagina’s die informatie over de uitgever, de inhoud of het hoofddoel van de site verkeerd voorstellen, fout weergeven of opzettelijk verhullen. Hoe naleving van deze nieuwe beperking wordt afgedwongen, is onduidelijk.

Zelfs sites die niet per se beïnvloeiding van de Amerikaanse presidentsverkiezingen op het oog hadden, kunnen veel geld verdienen aan het verspreiden van nepnieuws - als het maar verkeer oplevert. Reuters wijst erop dat Google News het nepbericht promootte dat Trump de zogeheten popular vote had gewonnen.

Dit is het getal van échte stemmen op een kandidaat, hetgeen zich binnen het Amerikaanse kiesstelsel overigens niet vertaalt in daadwerkelijk winnen. Het is echter een goeie indicatie van het ‘sentiment’ binnen het land. Het nepbericht leverde de makers veel verkeer en daarmee reclameinkomsten op.

Google wil geen systeem voor het wegen van de waarachtigheid van stukken introduceren, maar zegt alleen betrouwbare uitgevers op het reclameplatform toelaten. Dat moet de lucratieve prikkel om onzin te verkopen wegnemen, hoopt Google. Meer bij Reuters

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.