Goedlopend New York Times wil diverser publiek aan nieuwe abonnees

De New York Times presteert uitstekend, maar worstelt met een probleem: de abonnees zijn niet divers genoeg. Liberaler dan gemiddeld in Amerika, vaak wit en welgesteld. De krant wil ook andere lezers en abonnees aantrekken. De uitgeverij breidt uit naar andere takken, zoals exclusieve lokale sportjournalistiek en een keur aan randproducten. "Een riskante aanpak", aldus een analyse door nieuwsplatform Vox.
Niet in de laatste plaats voor lokale journalistiek, stelt Vox. Voor regionaal sportnieuws moet die concurreren met partijen als sportsite The Athletic. Nadat de New York Times de sportsite begin dit jaar overnam, concurreer je met een gigant.
Topman Baquet beschreef eerder lokale journalistiek als fundamenteel voor de democratie en iets waar zijn uitgave zich “met enorme middelen en een welgesteld lezerspubliek” op wilde gaan richten. Slecht nieuws voor de kleinere lokale spelers, aldus Vox.
Bestuursvoorzitter Meredith Kopit Levien van de New York Times vindt dat slechte framing: de krant wil lokale journalistiek niet ondermijnen, maar gaat juist samenwerking aan met kleinere spelers, zegt ze.
De New York Times wil verder Engelstaligen wereldwijd verleiden tot het nemen van een abonnement. Volgens de krant gaat dat potentieel om nog eens 135 miljoen lezers. Deze aanpak werkt ook goed voor de Guardian, waarvan de uitgever zich al decennia niet enkel meer op Brits publiek richt.
Praat mee