PersVeilig

— donderdag 7 april 2022, 09:05 | 0 reacties, praat mee

Goedlopend New York Times wil diverser publiek aan nieuwe abonnees

Reuters

De New York Times presteert uitstekend, maar worstelt met een probleem: de abonnees zijn niet divers genoeg. Liberaler dan gemiddeld in Amerika, vaak wit en welgesteld. De krant wil ook andere lezers en abonnees aantrekken. De uitgeverij breidt uit naar andere takken, zoals exclusieve lokale sportjournalistiek en een keur aan randproducten. "Een riskante aanpak", aldus een analyse door nieuwsplatform Vox. Laatste wijziging: 7 april 2022, 09:08

Niet in de laatste plaats voor lokale journalistiek, stelt Vox. Voor regionaal sportnieuws moet die concurreren met partijen als sportsite The Athletic. Nadat de New York Times de sportsite begin dit jaar overnam, concurreer je met een gigant.

Topman Baquet beschreef eerder lokale journalistiek als fundamenteel voor de democratie en iets waar zijn uitgave zich “met enorme middelen en een welgesteld lezerspubliek” op wilde gaan richten. Slecht nieuws voor de kleinere lokale spelers,  aldus Vox.

Bestuursvoorzitter Meredith Kopit Levien van de New York Times vindt dat slechte framing: de krant wil lokale journalistiek niet ondermijnen, maar gaat juist samenwerking aan met kleinere spelers, zegt ze.

De New York Times wil verder Engelstaligen wereldwijd verleiden tot het nemen van een abonnement. Volgens de krant gaat dat potentieel om nog eens 135 miljoen lezers. Deze aanpak werkt ook goed voor de Guardian, waarvan de uitgever zich al decennia niet enkel meer op Brits publiek richt.

Bekijk meer van

Vox New York Times

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.