banner anp

— vrijdag 20 april 2018, 11:00 | 0 reacties, praat mee

Frits van Exter over de diepere verbintenis met je publiek

© Truus van Gog

Meer mensen wantrouwen media, meer mensen keren het nieuws de rug toe. Wat kun je eraan doen? Frits van Exter over de theorie van Jay Rosen: ‘De kwaliteit van je journalistiek zal in toenemende mate afhangen van de mensen die je steunen’.

‘Vertrouwen’ was vorige week een van de sleutelwoorden op het internationale festival voor journalistiek in het Italiaanse Perugia. Journalisten en academici braken zich er het hoofd over tijdens verschillende sessies. Hoe herstel je het vertrouwen onder degenen die dat nooit hebben gehad of allang hebben verloren? In de woorden van Richard Sambrook, veteraan van de BBC: ‘Het enige wat we kunnen doen is de beste journalistiek op een gebruiksvriendelijke wijze presenteren in de hoop dat mensen er kennis van nemen. “You can’t force people to eat their vegetables”.’

Jay Rosen (61) weet ook niet hoe je de afhakers kunt terughalen, maar hij denkt wel dat je veel kunt doen om te voorkomen dat meer mensen hun voorbeeld volgen. Het draait wat hem betreft om een evenwichtiger relatie. Rosen pleit al vele jaren voor crowdsourcing, samenwerking gebaseerd op de gedachte dat het publiek meer weet dan de journalist. Vanuit de universiteit van New York was hij zelf ook betrokken bij verschillende, niet altijd even succesvolle, experimenten.

Nu werkt hij samen met de redactie van De Correspondent om een Engelstalige editie uit te brengen. Rosen gelooft dat die redactie de goede formule heeft: een verenigingsmodel, geen advertenties, artikelen voorbij de waan van de dag, maximale transparantie en samenwerking met de experts onder de leden. ‘De kwaliteit van je journalistiek zal in toenemende mate afhangen van de mensen die je steunen’, zei Rosen.

Vertrouwen is niet genoeg, zegt Rosen. Lezers en kijkers kunnen het grootste vertrouwen hebben in media louter omdat zij hun denkbeelden vertolken. Het gaat hem om vertrouwen in media, die willen weten wat er werkelijk is gebeurd en zich ook afvragen hoe relevant dat is voor hun publiek.

De kwaliteit van de antwoorden hangt mede af van de betrokkenheid van deskundigen in je publiek. Je zult ze teleurstellen, zegt Rosen, omdat je ze niet altijd gelijk geeft. Zie het als een huwelijk waarin twee mensen de ups en downs in de relatie overleven, zolang zij maar de diepere verbintenis blijven voelen. Wie vertrouwen zoekt moet tenminste betrouwbaar zijn.

Frits van Exter is voorzitter van de Raad voor de Journalistiek. Hij heeft geen stem bij de beoordeling van klachten. Hij geeft slechts zijn persoonlijke mening.

TIPS VAN JAY ROSEN

- Zorg dat de gebruiksvoorwaarden, met name over gebruik van persoonlijke data, op de site zo begrijpelijk mogelijk zijn.
- Doe je werk goed en, mocht er iets misgaan, plaats correcties die voldoende opvallen.
- Publiceer bio’s van de journalisten. Vertel wat hun expertise is.
- Leg uit wat je missie is, hoe het zit met de eigendomsverhoudingen, waar het geld heen gaat en welke principes je aanhangt.
- Maak betekenisvol contact mogelijk. Reageer op kritiek. Laat zien dat je leert van fouten. Probeer niet de aandacht te trekken, maar geef aandacht.
- Neem kennis van het verhaal van Jay Rosen in Perugia.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.