Freelance journalist kan leren van pornoster

De intrede van internet heeft op de porno-industrie net zo’n immense invloed als op de journalistiek. De inkomsten uit pornofilms en -video’s zijn teruggelopen naarmate het wereldwijde web volwassen werd. Waar aan het begin van deze eeuw nog goed geld kon worden verdiend met een foto van een naakt meisje, is veel porno nu gratis en voor niks beschikbaar. Acteurs en actrices verdienen er nauwelijks meer wat aan.
Sommigen lossen dit op door goedbetaald escortwerk te doen naast de laagbetaalde acteerklussen. Dat acteren blijven ze doen, want bekendheid door films genereert een aanzienlijke omzetverhoging in de escortbranche. In onderzoek naar alternatieve verdienmodellen in de porno-industrie vertelt een actrice soms zelfs 10.000 dollar voor een uur escortwerk te kunnen krijgen, juist omdat ze bekend is uit films.
Voor freelance journalisten geldt hetzelfde mechanisme, zo redeneren Sjoerd Arends en Erwin van ’t Hof, auteurs van ‘De nieuwe journalist’. Journalisten die voor een prestigieuze titel schrijven en naam maken kunnen meer geld vragen voor andere klussen. ‘Een columnist die dagelijks op pagina drie van de Volkskrant staat krijgt meer betaald voor een lezing dan een journalist die nieuwsberichten tikt voor een regionaal dagblad.’ Hetzelfde geldt voor de fotograaf die met zijn werk in National Geographic staat. Journalistiek is voor de freelancer kortom een vorm van promotie die hij op een andere manier te gelde moet maken.
Dit boek bulkt van de frisse ideeën voor de freelance journalist
Om antwoord te krijgen op hun eigen vraag over hoe ze – als kersverse freelancers - geld moesten gaan verdienen met diepgravende journalistiek trokken Arends en Van ’t Hof met deze vraag - vanaf 2017 - langs ruim vijftig journalisten. Dit resulteerde in een serie columns en ‘pegelpodcasts’ (onder meer op Villamedia.nl) en vormde ook de basis van dit boek. In die zin hebben ze goed geluisterd naar het door Martin Bril al in de jaren ‘90 in praktijk gebrachte – en in dit boek gepromote - adagium ‘move the product’. Want naast de podcast en het boek bestaat sinds kort ook de cursus ‘De nieuwe journalist’.
Dit boek bulkt van de frisse ideeën voor de freelance journalist - gevestigd of beginnend – die hem onontkoombaar enthousiast maken op een creatieve manier naar zijn verdienmodel te kijken en zich niet neer te leggen bij de malaise die de freelance journalist de laatste jaren lijkt aan te kleven.
Sjoerd Arends en Erwin van ’t Hof, De nieuwe journalist -Van traditioneel naar modern freelancen, Amsterdam University Press, ISBN 9789462989283, 168 pp, €19,99. Het project De Pegel werd mede mogelijk gemaakt door Villamedia en het Lira Auteursfonds Reprorecht.
Praat mee