— maandag 14 mei 2018, 14:00 | 0 reacties, praat mee

De Pegel gaat langs bij Chris Klomp: ‘Lawaai maken om gelezen te worden’

© Truus van Gog

Hoe creëer je ruimte voor journalistiek die je écht belangrijk vindt? Om daarachter te komen, spreken freelancers Sjoerd Arends en Erwin van ’t Hof met vakgenoten. Deze keer gaat het over de werkzaamheden van Chris Klomp, rechtbankverslaggever en twitterprovocateur. ‘Als je af en toe ruzie zoekt met mensen die veel publiek hebben, krijg je er veel volgers bij.’ Laatste wijziging: 17 mei 2018, 13:05

‘Ga eens praten met de recht­banktwitteraar, Chris Klomp. Hij pakt het slim aan.’ Deze tip krijgen we nogal eens van journalisten en media­onderzoekers, zodra ze horen dat we over verdienmodellen schrijven. Hij verdient namelijk geld met zijn tweets en heeft zo nu en dan een Blendle-hit. (Zo noemen freelance journalisten een stuk dat goed verkoopt via Blendle.)

Zo getipt, zo gedaan. We bezoeken Chris in zijn woning in een buitenwijk van Amsterdam. Hij vertelt hoe het gaat met zijn vernieuwende verdienmodellen, wat ervoor nodig is om die ‘draaiende’ te houden en wat zijn doelen zijn.

‘Ik zette zeven à acht jaar geleden een vrij pompeus stukje op LinkedIn waarin stond dat ik mijn eigen uitgever zou worden omdat ik niet meer afhankelijk wilde zijn van uitgeverijen. Daar sta ik nog steeds achter.’ Om daarna maar meteen toe te geven dat dat onafhankelijk worden niet helemaal is gelukt. Hij werkt geregeld op de redactie van het Algemeen Dagblad. ‘Bij de news desk, zoals wij dat stoer noemen.’

Maar hij haalt wel degelijk inkomsten uit journalistieke verhalen die hij zelf uitgeeft. Onder andere met @Realtwitcourt, een Twitteraccount met een betaalmuur. Hij doet live verslag van rechtszaken, in ruil voor 3,90 euro per volger per maand. Een vernieuwend model, waar Chris in 2014 mee begon.

‘In die tijd nam RTV Noord afscheid van mij omdat ze met een persbureau in zee gingen. Toen zat ik met een gat van 1000 euro per maand. Ik had 12.000 a 13.000 volgers en deed al een jaar of zes verslag op Twitter. Ik dacht: wat als ik die mensen nou laat betalen? Ik had totaal niet verwacht dat het zou gaan lopen, maar na 24 uur stond de teller op 500 euro en na 48 uur op bijna 1000 euro.’

Een nieuwe inkomstenbron was aangeboord, met alle gevolgen van dien. ‘Ik heb een enorme lijst in Excel. Ik kijk iedere week wie een nieuwe abonnementsperiode moet hebben. Met een administratierondje ben ik 2,5 tot 3 uur bezig.’

Wat krijgt hij daarvoor terug? In de hoogtijdagen leverde @Realtwitcourt zo’n 1600 euro in de maand op. Nu tegen de 1000 euro. ‘Ik zie dat het aantal volgers wat terugloopt.’

Een andere manier waarop Chris zijn werk uitgeeft, is via Reporters Online. Dat is een dienst waarmee individuele journalisten artikelen verkopen via Blendle. Hij verschijnt regelmatig in de ‘Best gelezen op Reporters Online-lijstjes’ op Villamedia.nl en is een van de weinigen die substantiële inkomsten uit het platform haalt. ‘Als ik een verhaal op Blendle zet en dat wordt een succes, dan kan ik er 2000 tot 2500 euro netto voor krijgen.’

Hij denkt goed na over de verkooppotentie van zijn artikelen. ‘Verhalen die heel duidend zijn, scoren gewoon niet. Maar als je een verhaal middenin de MeToo-discussie schrijft… Je bent heel erg bezig met wat mensen op dat moment willen lezen. Het is best lastig, want je wilt natuurlijk ook je eigen ding doen. Daar moet je een balans in vinden.’

Wat de verkoop ook ten goede komt: hij heeft meer dan 20.000 volgers op Twitter. Die groep heeft hij heel bewust opgebouwd. ‘Door op een bepaalde manier te twitteren, namelijk door stellingen in te nemen waarvan je weet dat niet iedereen ze deelt en af en toe provoceren, kom je onder de aandacht van mensen. Ik kwam erachter dat GeenStijl provoceren heel goed werkt. Als je af en toe ruzie zoekt met mensen die ook veel publiek hebben, dan krijg je er veel volgers bij.’

‘Maar puur provoceren, daar zit geen verdienmodel aan vast. Veel mensen zullen mij inderdaad zien als lomp en bot. Maar men zal ook zien dat ik in mijn vakgebied wel iets kan. Dat ik veel kennis en kunde heb.’ De journalist wil uiteindelijk verhalen vertellen waarmee mensen een goed gefundeerde mening kunnen vormen. ‘Ik vind dat er heel veel misconcepties zijn in Nederland.’

Is dat niet tegenstrijdig? Lawaai maken, prikkelen en provoceren op Twitter om uiteindelijk te nuanceren? ‘Ja, dat is ook tegenstrijdig. Maar we leven niet meer in een tijd waarin mensen 200 a 300 euro per jaar neerleggen voor een krantenabonnement en lijdzaam toekijken wat ze iedere dag in de krant lezen. Je moet als free­lancer een podium bouwen en lawaai maken om gelezen te worden.’

Ben jij/ken jij een freelancer met een goed verhaal? Mail: pegel@villamedia.nl of stuur een Twitter-bericht naar @Erwinvthof of @SjoerdArends

 

Geleerd van Chris Klomp
• Prikkelende en provocerende tweets zorgen voor publiek
• Microbetalingen kunnen je maandinkomen aanzienlijk verhogen
• Reporters Online-verhalen die heel duidend zijn, verkopen slecht
• Elk verdienmodel is eindig. Vernieuw jezelf om de paar jaar (hier hoor je meer over in de podcast)
• Wachten tot iemand je in dienst neemt, is er niet meer bij (hier hoor je meer over in de podcast)

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Loes Smit

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.