mgm nvj maart

— vrijdag 19 oktober 2018, 11:58 | 1 reactie, praat mee

Fotojournalist Ger Loeffen: Het komt niet meer goed

Fotojournalist Ger Loeffen: Het komt niet meer goed
© Foto: Jason Reed/EPA

Fotojournalisten zijn - incluis mijn persoon hoor - altijd een ongeorganiseerde en onsamenhangende groep ‘alleenlopers’ geweest. Toen de digitale fotografie kwalitatief goed op gang kwam is er te lang gedacht: ‘Het loopt niet zo hard. Het komt allemaal wel weer goed’. Niet alleen door individuele fotomakers , maar ook door belangenorganisaties. Laatste wijziging: 19 oktober 2018, 12:17

Maar het komt niet meer goed. Dus blijven we die ongeorganiseerde en onsamenhangende groep van waaruit een enkeling eens klaagt als er een keer onheil op z’n pad komt. Meestal gaat dat onheil samen met een euroteken. Structureel wordt niets gedaan. We hebben ons laten uitspelen door uitgevers die groter en groter werden en meer macht kregen; gingen bepalen wat wij ‘kregen’ voor een foto-opdracht.

We zijn ook nooit in staat geweest (in elk geval veel te laat) een vuist te maken tegen het oneigenlijk gebruik van fotomateriaal en een rem te zetten op de glijdende schaal vanwaar ons beroep, qua waardering en de daaraan gekoppelde beloning, al jaren naar beneden suist.

De lokale, regionale en landelijke overheden, die de katalysator dienen te zijn van de economie, organiseren fotowedstrijdjes en vergaren zodoende op grote schaal gratis fotomateriaal dat vaak breed wordt ingezet voor allerlei publicaties.

De Reden? De Participatiewet. Burgers stimuleren deel te nemen aan het maatschappelijk en sociaal leven. ‘Breng je leefomgeving in beeld en stuur je foto’s in’. Onlangs vroeg een communicatiemedewerker van een gemeente mij of ik betaald wilde worden voor mijn werk.

De NOS - semi overheid - roept elke zappende bankzitter op ‘weerfoto’s’ in te sturen waarmee de ‘contribuant’ (citaat) “wereldwijde niet-exclusieve licentie voor onbepaalde tijd voor het openbaar maken en verveelvoudigen van de Input, al dan niet in bewerkte vorm, middels welke media dan ook, via alle huidige en toekomstige technische middelen” (einde citaat), verleent aan de NOS. (Budget NOS Journaal in 2014 73 miljoen euro).

Voor een kleine 30 duizend euro per jaar (jaaromzet van een gemiddelde freelancer) zou Hollandse Hoogte cq ANP - of elk ander willekeurig bonafide fotoagentschap - elke dag een mooie weerplaat kunnen leveren lijkt me.

Alle organisaties van fotomakers - beeldbanken incluis - zouden onmiddellijk een statement moeten afgeven aan bijvoorbeeld ministeries en VNG, waarmee zij zich uitspreken tegen deze werkwijze waarvan een enorme groep creatieve professionals de dupe is geworden en nog gaat worden.

Als Rusland de grenzen sluit voor Nederlandse komkommers dumpen alle Westlandse komkommertelers hun teelt bij het Torentje van Rutte op de stoep en schreeuwen luidkeels om compensatie. En ze krijgen die. Waarom? Omdat ze goed georganiseerd zijn en hun bek durven open te trekken. “Eet twee tomaten per dag, tegen Poetins boycot. Eet meer Nederlandse komkommers, tomaten en paprika’s.”

Die oproep stond in 2014 in alle kranten. Bij mijn weten is er nog nooit één fotograaf gecompenseerd voor de enorme stortvloed van amateuristische beeldbagger en inferieur beeldmateriaal dat al jaren elke dag over ons land wordt uitgestort en waar diezelfde kranten en andere uitgevers gretig gebruik maken zonder zich maar enig moment het lot van de beeldmakers aan te trekken. Boter op het hoofd. De Markt Werkt.

Een werkelijk unieke foto die ik ooit maakte en onlangs op de voorpagina van een autoblad prijkte, bracht mij 18 hele eurootjes op. Achttien? Waarom? Omdat beeldbanken belachelijke contracten met uitgevers afsluiten op jacht naar marktaandeel en omzet en daarmee het belang van hun beeldleveranciers volstrekt naast zich neerleggen.

Fotografie: iedereen vindt beeld een belangrijk medium om informatie of een boodschap kort en bondig over te brengen, maar steeds meer afnemers willen daar steeds minder voor betalen.

Nog een tip voor de overheden ter bevordering van de burgerparticipatie: koop wat potten RAL 9010 bij de Gamma en vraag burgers de gemeentehuizen te schilderen. Ben benieuwd naar alle reacties.

Ger Loeffen, freelance fotojournalist sinds 1984 en sinds de oprichting in 1985 verbonden aan Hollandse Hoogte. Ik heb enkele jaren geleden mijn ‘fotografische bakens’ verzet.

Bekijk meer van

NOS Hollandse Hoogte ANP

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

ericbrinkhorst, 21 oktober 2018, 22:08

Verenigen is de enige manier om een slag te kunnen maken.  Kijk naar onze actie #fotojournalistiekheefteenprijs  
PS Bij HH kun je de klanten die lage tarieven betalen laten uitschakelen.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.