Facebook voor media een ‘onvermijdelijke bondgenoot’

Het Facebook-platform is voor media 'een onvermijdelijke bondgenoot' die op hetzelfde moment bezoekcijfers en advertentie-inkomsten drukt, doordat bezoekers op Facebook blijven hangen. De gedwongen omgang met Facebook dwingt media creatief te zijn, blijkt blijkt uit de zojuist gepresenteerde onderzoek in het kader van de doorlopende meting 'Stand van de Nieuwsmedia'.
Het onderzoek onder 58 Nederlandse mediamerken toont interessante verschillen aan tussen grote landelijke media, regionale media en kleinere organisaties.
“Grote spelers als RTL, Metro en De Telegraaf hebben de meeste likes en comments op Facebook, maar kleine mediapartijen lukt het veel beter een trouw publiek aan zich te binden. Opvallend veel regionale omroepen hebben een trouwe schare Facebookfans die doorgaans binnen een uur reageren op posts. Ook actualiteitenrubriek EenVandaag en Hart van Nederland hebben opvallend meer trouwe volgers dan de grote mediapartijen”, blijkt uit het onderzoek.
Het volledige onderzoek naar de visie van Nederlandse nieuwsmakers op de inzet van Facebook is hier te vinden, net als een longread over de actuele stand van de Nederlandse journalistieke sector. Meer bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek
Praat mee