Facebook neemt maatregelen om nepnieuws in Duitsland tegen te gaan
Facebook gaat in Duitsland waarschuwen voor nepnieuws. Met de verkiezingen daar voor de deur wil het sociale netwerk een herhaling van het vele nepnieuws zoals tijdens de verkiezingen in Amerika voorkomen. Facebook gaat samenwerken met journalistieke organisaties om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan.
Het journalistieke onderzoeksbureau Correctiv gaat dubieuze berichten controleren. Gebruikers die het vermoeden hebben dat een bericht op Facebook nep of misleidend is, kunnen die aanmerken als ‘nepnieuws’. De onderzoekers van Correctiv checken vervolgens of dat echt zo is. Mochten zij concluderen dat het om nepnieuws gaat, dan voegt Facebook een waarschuwing toe dat het bericht in kwestie ‘betwistbaar’ is, gepaard met een uitleg. Het bericht zelf verdwijnt niet, en het blijft ook gewoon deelbaar. Maar het zal wel minder op de tijdlijn van gebruikers verschijnen.
Buzzfeed heeft al ontdekt dat er veel nepnieuws wordt verspreidt over bondskanselier Angela Merkel
Duitsland is het eerste Europese land waar Facebook op deze wijze nepnieuws aanpakt. Het bedrijf begon daar vorige maand in de Verenigde Staten al mee. Meer bij CNN / BBC
Praat mee