‘Facebook moet eerlijker delen met contentmakers’

Justin Smith, mediabaas bij uitgever Bloomberg, zegt dat nieuwsbedrijven het moeten doen met 'kliekjes', terwijl Facebook zich met een omzet van 18 miljard op nieuwsactiviteiten als een veelvraat gedraagt. Slechts twee miljard van die omzet gaat naar de bedrijven die alle inhoud leveren, stelt Smith.
Die situatie moet veranderen, zegt Smith tegenover The Guardian. Facebook zou zich daarnaast meer moeten inspannen om uitgevers binnenboord te houden, want “we zijn onderling van elkaar afhankelijk”. Dat uitgevers, dagbladen en tijdschriften zich met kruimels tevreden moeten stellen is onhoudbaar, vindt Smith. De ongelijke verhouding tussen makers van (nieuws)inhoud en Facebook is een zorg voor de toekomst.
Vorige week meldde Facebook een kwartaalomzet van 5,4 miljard dollar. De nettowinst bedroeg 1,5 miljard dollar, tegen 512 miljoen een jaar eerder. Bloomberg is volgens Smith beter in staat dan concurrenten om zelf geld aan hun inhoud te verdienen, omdat zakelijke gebruikers met andere reden naar Facebook gaan - niet om het nieuws.
Bloomberg rolt momenteel in diverse regio’s in de wereld gelokaliseerde versies van de eigen nieuwsdienst uit, maar Smith erkent dat maar weinig uitgeefpartijen in staat zijn op een dergelijke manier hun bereik op schalen.
Praat mee