— woensdag 22 september 2021, 09:06 | 0 reacties, praat mee

‘Facebook poetst imago op via nieuwsfeed gebruikers’

AFP

Facebook heeft in het geheim een systeem gebouwd dat positief nieuws over het platform in nieuwsfeeds van gebruikers laat opborrelen. Dit Project Amplify was zelfs sommige werknemers te gortig, bericht de New York Times. Facebook voerde verder aanpassingen door die het toezichthouders en onderzoekers lastiger maakt van buitenaf analyses uit te voeren.

Volgens de New York Times heeft topman Mark Zuckerberg afgelopen januari hoogstpersoonlijk zijn zegen aan Project Amplify gegeven. Nieuws waarin Facebook positief afsteekt komt daarmee sneller onder ogen van gebruikers. Sommige verhalen zijn bovendien door Facebook zelf geschreven, aldus de New York Times.

Het zou voor het eerst zijn dat Facebook de nieuwsfeed van gebruikers inzet om het eigen imago op te poetsen. Met dat imago is het al jaren niet best gesteld: via Facebook wordt veel desinformatie verspreid, met ontwrichtende maatschappelijke gevolgen. Een omvangrijk onderzoeksproject van zakenkrant Wall Street Journal (WSJ) bracht onlangs aan het licht dat een elitegroep gebruikers daar ongestoord mee kan doorgaan, zonder vrees voor repercussies.

Verder zou Facebook al jaren op de hoogte zijn van de negatieve maatschappelijke invloed die het bedrijf heeft, maar nalaten daar serieus iets aan te doen. Zelfs wanneer eigen werknemers aan de bel trekken rondom pornografie, drugskartels, orgaanhandel en mensensmokkel werd daar weinig tot niets mee gedaan, concludeert WSJ.

Een recente aanpassing van broncode op de site maakt het daarnaast voor externe partijen moeilijker om analyses uit te voeren, bericht privacywebsite The Markup.

Het betreft een wijziging van speciale onzichtbare codering die het voor blinden en slechtzienden makkelijker maakt de Facebook-site te navigeren. Externe partijen konden die tags gebruiken om analyses uit te voeren, onder meer om gesponsorde inhoud te detecteren.

De wijzigingen maken het lastiger om zulke geautomatiseerde dataverzameling te doen. Volgens onderzoekers heeft de aanpassing daarnaast negatieve gevolgen voor de Facebook-gebruikerservaring voor blinden en slechtzienden.

Dat is bijkomende schade: het buitensluiten van derden is volgens de New York Times besproken tijdens de vergaderingen rondom Project Amplify. Het verminderen van toegang voor derden is een bewust doel. Tijdens die bijeenkomsten zou ook zijn besloten om in communicatie naar buiten toe minder deemoedig te zijn over misstappen en schandalen.

De laatste jaren was Facebook vaak gedwongen excuses te maken over negatieve maatschappelijke effecten van het platform, trage reacties op misstanden of de regelmatige censuur op (nieuws)foto’s of kunst. Dat zou hoger management storen, aldus de New York Times.

Bekijk meer van

Mark Zuckerberg Facebook

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.