Mark Zuckerberg: Nepnieuws over corona makkelijker te herkennen dan bij politiek

Voor sociale mediabedrijven is het makkelijker om nepnieuws te onderscheiden over medische onderwerpen, dan bij bijvoorbeeld politiek. Onjuiste informatie over medische onderwerpen, zoals het coronavirus COVID-19, is meer zwart-wit dan desinformatie over bijvoorbeeld politiek, zegt Facebook-baas Mark Zuckerberg in gesprek met The New York Times.
Richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hebben de social mediabedrijven het soort duidelijkheid verschaft dat programmeurs nodig hebben. De platforms promoten het goede en verwijderen het slechte door gebruikers rechtstreeks naar de Amerikaanse gezondheidsdienst CDC en de WHO te verwijzen, aldus de krant.
Dat wil niet zeggen dat er geen nepnieuws de ronde doet, maar volgens de Facebook-oprichter is het eenvoudiger om het verschil te zien tussen goede en slechte informatie met betrekking tot de medische crisis dan in de wereld van politiek. Daarom is het makkelijker voor het bedrijf om een streng beleid te voeren. “Als je met een pandemie te maken hebt, zijn veel van de dingen die we zien grensoverschrijdend”, aldus Zuckerberg. “Het is dus gemakkelijker om beleid in te stellen dat iets meer zwart-wit is en een veel hardere lijn volgt.”
Zelfs frequente critici van de sociale platforms zijn behoorlijk onder de indruk. “In het Engels is het erg succesvol geweest”, zegt Danah Boyd van Data and Society over de pogingen om desinformatie tegen te gaan. “Iedereen negeert de tweeter-in-chief en gaat gewoon.”
Het analysebedrijf NewsWhip produceert regelmatig lijsten met de meest gedeelde artikelen die vaak van lage kwaliteit zijn. Maar de lijst met meest gedeelde verhalen van de crisis wordt gedomineerd door hard nieuws, gedegen medisch advies en de momenten van Italianen in quarantaine die samen zingen, samen met het speciale soort humor rond de pandemie: een artikel in de Verenigde Staten over ‘Spock’s Vulcan saluut moet handdrukken in het coronavirus-tijdperk vervangen’. “Er zijn tegenwoordig minder regelrechte leugens en meer ontbrekende context of enigszins misleidende verklaringen”, aldus de onderzoeksleider van NewsWhip, Benedict Nicholson.
The New York Times noemt de uitbraak van het coronavirus in ieder geval de beste tijd voor sociale mediaplatformen sinds in 2016 duidelijk werd dat sociale mediabedrijven worden gebruikt om desinformatie te verspreiden. Na vier jaar waarin sociale media werden beschouwd als een antisociale kracht, onthult de coronacrisis volgens de krant iets verrassends: Twitter, Facebook, YouTube en anderen kunnen hun oude belofte waarmaken om informatie te democratiseren en gemeenschappen te organiseren, en verder daadwerkelijk waarmaken desinformatie tegen te gaan.
Praat mee