Facebook ontwikkelt nieuwe sectie voor “kwalitatief hoog” en “betrouwbaar” nieuws
Facebook is bezig met het ontwikkelen van een nieuwe sectie waar "kwalitatief hoog" en "betrouwbaar" nieuws wordt samengesteld. Dat heeft topman MarK Zuckerberg in Berlijn gezegd tijdens een gesprek over technologie met bestuursvoorzitter van mediaconcern Axel Springer, Mathias Döpfner.
De nieuwe sectie zou volgens CNN gemodelleerd worden naar Facebooks bestaande Facebook Watch, een videoplatform met originele video’s en programma’s. Volgens de Amerikaanse zender, die zich baseert op een anonieme bron, zou de lancering mogelijk al eind van dit jaar zijn. Het zou ook los blijven staan van Facebooks News Feed, zodat gebruikers daar nog steeds nieuws kunnen delen en vinden.
Bij het bouwen van de nieuwe functie schetste Zuckerberg drie principes waar hij zich aan wil houden. Ten eerste wil hij “experts in het veld” de mogelijkheid geven om feedback te geven tijdens de bouw van de nieuwe sectie. Ten tweede wil hij het genereren van inkomsten voor uitgevers van News Feed verbeteren. En ten slotte wil hij een “online ecosysteem’ bevorderen waarin “nieuwe vormen van journalistiek kunnen gedijen”.
Zuckerberg zei dat Facebook “zou moeten nadenken” over de mogelijkheid om licentiekosten voor uitgevers te betalen. De mogelijkheid voor meer inkomsten genereren valt waarschijnlijk in de smaak bij uitgevers. Maar tegelijkertijd zullen uitgevers ook sceptisch staan tegenover de nieuwe plannen van Facebook. Facebook en uitgevers hebben al jaren een moeilijke relatie. Uitgevers beschuldigen onder andere Facebook en andere grote bedrijven als Google van het maken van winst door het aggregeren van de verhalen van nieuwsorganisaties.
De aankondiging van Facebook volgt een kleine week na de aankondiging van Apple in tijdschriften te stappen met een abonnementsdienst. Volgens Frédéric Filloux, onderzoeker aan de universiteit van Stanford in Californië is de dienst zelfs “vreselijk” voor de nieuwsindustrie als uitgevers hun waren daar willen verkopen. Filloux maakte een rekensom en volgens hem verliezen Amerikaanse uitgevers 50 procent van hun opbrengst per lezer.
Praat mee