Facebook: geen beïnvloeding bij Tweede Kamerverkiezingen
Bij de afgelopen verkiezingen voor de Tweede Kamer is volgens Facebook niet geprobeerd om Nederlandse kiezers op grote schaal te beïnvloeden via het sociale netwerk. Dat meldt het sociale medium in het rapport 'Hoe Facebook heeft bijgedragen aan de veiligheid van de Nederlandse verkiezingen in 2021'
Facebook zegt dat er geen geval van ‘gecoördineerd niet-authentiek gedrag’ is aangetroffen. Gecoördineerd niet-authentiek gedrag houdt in dat groepen mensen met nepprofielen samenwerken om het publieke debat te beïnvloeden. Dit kunnen binnenlandse campagnes zijn of campagnes die worden gestuurd vanuit buitenlandse machthebbers, waaronder buitenlandse overheden.
Volgens Facebook zijn in de eerste drie maanden van het jaar zo’n 44.000 politieke advertenties geplaatst, waaraan ongeveer 4,6 miljoen euro is uitgegeven.
Begin maart onderzocht Villamedia nog hoeveel mensen bij Facebook zich specifiek met de Nederlandse verkiezingen bezighield. In een printadvertentie in enkele Nederlandse kranten werd een aantal van 35.000 mensen genoemd. Dat bleek niet te kloppen. Het genoemde aantal had betrekking op het totale aantal Facebook-werknemers dat zich wereldwijd met veiligheid en bescherming bezighoudt. Zelfs met een ruime schatting was het aantal actieve nepnieuwsbestrijders dat zich exclusief met de Nederlandse verkiezingen van 17 maart bezighield op twee handen te tellen.
Uit het rapport blijkt verder dat in de eerste drie maanden van het jaar meer dan 94.000 berichten verwijderd zijn van Facebook en Instagram vanwege “haatdragend taalgebruik”. Nog eens ruim 17.000 berichten zijn gedeletet omdat het ging om “misinformatie die kan leiden tot direct geweld of lichamelijk letsel”. Ook werden op Facebook waarschuwingen, om mensen te waarschuwen voor het onjuiste karakter van een bericht, weergegeven bij berichten die in Nederland 1,5 miljoen keer werden bekeken. Dit gebeurde op basis van controles door externe factcheckers.
Praat mee