word studentlid

— woensdag 20 maart 2019, 10:33 | 0 reacties, praat mee

Facebook betreurt kaalslag lokaal nieuws

Facebook betreurt kaalslag lokaal nieuws
Een van de ontelbare serverruimten van Facebook | Facebook

De week organiseert Facebook in de Verenigde Staten een journalistieke conferentie, gericht op lokaal nieuws. Het platform benadrukt daar het belang van lokaal nieuws voor gebruikers en betreurt de kaalslag bij lokale media. Krokodillentranen, aldus sommigen: Facebook is daar nu juist mede-verantwoordelijk voor. Laatste wijziging: 29 april 2019, 11:55

Facebook heeft in januari een fonds van 300 miljoen dollar aangekondigd om journalistieke initiatieven te steunen, waarvan een deel ook in Europa zal worden besteed. Het beloofde toen een twee-daagse conferentie te zullen beleggen om uitdagingen rond lokaal nieuws te bespreken.

De bijeenkomst is besloten en volgens speciale afspraken worden geen namen van sprekers openbaar gemaakt, meldt CNN-journalist Brian Stelter. Hij voelt zich wel vrij de algemene teneur van de bijeenkomst te duiden.

Facebook zegt dat gebruikers keer op keer aangeven belangstelling te hebben in lokaal nieuws en dat Facebook ze graag zou willen helpen, maar dat er nauwelijks lokaal nieuws te vinden is. Het platform spreekt op basis van eigen research van ‘nieuwswoestijnen’, gebieden waar eigenlijk geen lokaal nieuws meer wordt geproduceerd.

“Een op de drie gebruikers woont in een gebied waar we nauwelijks lokaal nieuws kunnen vinden”, aldus Facebook. Jennifer Bendery, verslaggever bij Huffington Post wijst op de zweem van schijnheiligheid die hangt rond Facebooks bezorgdheid rond het karige lokale nieuwsaanbod.

Stelter wijst op het fenomeen van Amerikaanse ‘spookkranten’, die nog wel verschijnen maar zo zijn uitgehold dat de lokale bevolking slecht geïnformeerd raakt.

Uit onderzoek blijkt dat in zulke gebieden mensen minder geneigd zijn politiek actief te worden. Facebook heeft toegezegd onderzoekers van ruwe data te gaan voorzien om te kijken wat Facebook-gebruikers in die gebieden dan wel aan nieuws consumeren.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.