word studentlid

— woensdag 15 mei 2019, 11:05 | 0 reacties, praat mee

Digitale journalistiek in Nederland mogelijk nog steeds in hoog btw-tarief

Digitale journalistiek in Nederland mogelijk nog steeds in hoog btw-tarief
ANP

Het verschil in btw-tarieven betrekking tot fysieke en digitale journalistieke publicaties is al jaren onderwerp van discussie. Een consultatie over de btw-tarieven loopt tot donderdag 16 mei maar dreigt alsnog digitale producties in het hoge tarief te houden. Uitgevers en journalistieke organisaties trekken aan de bel. Laatste wijziging: 16 mei 2019, 08:27

In het kort gaat het om het volgende: journalistieke printproducties en abonnementen worden belast met het lage btw-tarief. Digitale uitgaven van dezelfde publicatie of publicaties die enkel digitaal verschijnen, worden hoog belast.

Europa biedt inmiddels een uitweg uit deze oneerlijke situatie, die bijvoorbeeld internet-only redacties op achterstand zet. Nederland dreigt echter door een smalle definitie de ongelijkheid in stand te houden, vinden onder meer uitgeverskoepel NDP Nieuwsmedia, de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en het Genootschap van Hoofdredacteuren.

Het kabinet meent namelijk dat het lagere tarief alleen van toepassing is als de digitale variant lijkt op de fysieke versie. En omdat een nieuwssite niet één vast uitgiftemoment kent, zouden die sowieso niet met een fysieke uitgave zijn te vergelijken.

Deze definitie dreigt in Nederland het probleem van btw-verschillen niet op te lossen, ondanks dat Europa het dus wettelijk mogelijk maakt journalistieke producties lager te belasten.

“Digitale publicaties die qua verschijningsvorm overeenkomen met gedrukte publicaties, zoals bijvoorbeeld ‘pdf-kranten’, zijn de minst innovatieve publicaties”, aldus de NVJ en het Genootschap. “De populariteit van dit type publicaties zal afnemen, ten gunste van publicaties die beter gebruikmaken van de digitale mogelijkheden, zoals verrijking met video of podcasts of door toepassing van personalisatie.”

Ze vervolgen: “Navraag bij andere lidstaten leert dat Nederland een onnodig strikte afbakening kiest. Lidstaten die de btw-verlaging al ingevoerd hebben, zoals België, Frankrijk, Luxemburg, Italië en Finland, kiezen er allemaal voor ook nieuwswebsites onder het verlaagde tarief te brengen. Als de Europese richtlijn die ruimte biedt, is het dus een bewuste Nederlandse keuze om nieuwswebsites onder het hoge btw-tarief te houden”, schrijf het Genootschap van Hoofdredacteuren.

Een onderscheid is zelfs onnodig, bewees België onlangs. Het land schafte in februari de btw op journalistieke producties af. Digitaal of fysiek: ze hoeven helemaal geen btw meer te rekenen.

Voorzitter van NDP Nieuwsmedia Frits Campagne stelt: “De waarde van journalistiek zit niet in de kenmerken van de papieren krant, maar in de journalistieke inhoud. Dit voorstel gaat daar volledig aan voorbij. Wij pleiten voor een afbakening die rekening houdt met de inhoud en het doel van het journalistieke product.”

De NVJ en het Genootschap van Hoofdredacteuren zijn het daarmee eens en vinden deze beperkte interpretatie door het ministerie onbegrijpelijk:

“De NVJ en het Genootschap van Hoofdredacteuren zijn voorstander van een blijvend laag btw-tarief, dat zowel voor digitale - als printpublicaties moet gelden. Het is daarbij van groot belang dat ook vernieuwende journalistiek daarvan kan profiteren, zoals bijvoorbeeld de web-only redacties. Vernieuwingen die de vitaliteit en duurzaamheid van de Nederland journalistiek bevorderen, mogen niet onnodig belemmerd worden door een hoger btw-tarief.”

Alle partijen roepen het kabinet op met een definitie te komen die toekomstbestendig is. Meer bij NDP Nieuwsmedia: Meeste digitale journalistiek dreigt onder het hoge btw-tarief te blijven en Consultatiebijdrage btw-tarief voor elektronische uitgaven [.docx]

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.