website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

De online lessen van… Heleen Peverelli (Yoga Magazine)

Nick Kivits — Geplaatst op woensdag 2 januari 2019, 11:15

Foto: Hanke Arkenbout

Foto: Hanke Arkenbout

Nieuws Wat werkt online wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop lopen. In deze aflevering: Heleen Peverelli, hoofdredacteur van Yoga Magazine en yogaonline.nl.

Wil je als niche-titel succes hebben op het web, dan moet je iets vinden waar mensen voor willen betalen, vindt Heleen Peverelli. Zeker als je, net als haar Yoga Magazine, maar een kleine redactie hebt en er geen geld is om heel veel content gratis weg te geven. In 2014 tuigde het door WPG uitgegeven tweemaandelijkse tijdschrift een betaalmuur op, waarachter inmiddels ruim 200 video’s met yoga-lessen te vinden zijn.

En daar is behoefte aan, heeft Peverelli inmiddels geleerd. Volgens de hoofdredacteur telt de video-tak van haar magazine, YogaTV, inmiddels 10.000 betalende abonnees. “Yoga Magazine is in 2006 begonnen en we gingen al vrij snel aan video doen. Toen we eind 2007 YogaTV overnamen kwam daar echt een beetje vaart in. Al die videolessen worden gegeven door bekende en heel erg professionele instructeurs. Die gaven we toen nog gratis weg. Het heersende idee was toen nog dat niemand voor online content zou betalen.”

Eeuwig zonde
Maar dat gratis weggeven van video, dat toch best kostbaar is om te maken, vond Peverelli eeuwig zonde. Waarom tóch niet proberen daar geld mee te verdienen? “De marketeer die we toen hadden wilde er maar niet aan. Toen hebben we voor een gulden middenweg gekozen. We gingen geld vragen, maar dat was niet meer dan vijf euro. Per jaar. Dat zette nog steeds geen zoden aan de dijk.”

Toch is dat lage instaptarief misschien wel de reden geweest dat YogaTV steeds meer abonnees naar zich toe wist te trekken. De laatste jaren ging de prijs steeds met stapjes omhoog. Een abonnement kost nu 45 euro per jaar. In 2016 kwamen er maandabonnementen bij, die nu 5 euro per maand kosten. “In deze tijd willen steeds minder mensen zich voor langere tijd vastleggen. Daarom zijn we die maandabonnementen begonnen.”

Niet bang voor concurrentie
Dat de videolessen het goed doen komt volgens Peverelli vooral omdat ze écht iets toevoegen. Voor concurrentie op platforms als YouTube, waar ook yogavideo’s te vinden zijn (en bovendien veelal gratis), is ze niet bang. “Een heel groot deel van onze content is Nederlandstalig. Dat maakt ons uniek. YogaTV is ook veel beter doorzoekbaar. Je kunt zoeken op ervaringsniveau, lengte van de les en wat je doel is, zoals afvallen of ontspanning. Op YouTube is het veel moeilijker lessen op die manier uit te splitsen.”

Een mooie extra inkomstenbron voor Yoga Magazine, dat zich met 50.000 abonnees op het papieren tijdschrift sowieso niet hoeft te schamen. Maar afgezien van de database met videolessen die met enige regelmaat wordt aangevuld, gebeurt er online weinig. “We plaatsen een paar keer per week een nieuwe blog en op sociale media proberen we koppelingen te maken naar het blad, de video’s en onze online trainingen. We hebben met onze rompredactie van drie redacteuren niet de middelen om dagelijks meerdere berichten te plaatsen. Je moet wel wát gratis weggeven, maar je unieke content is geld waard.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.