word studentlid

— dinsdag 26 april 2022, 09:00 | 2 reacties, praat mee

‘De vorm waarin we iets vertellen laten we afhangen van onze boodschap’

‘De vorm waarin we iets vertellen laten we afhangen van onze boodschap’
© Truus van Gog

Websites die over technologie publiceren, richten zich bovengemiddeld vaak op mannen. Voor Anke Horstman (1988) was het tien jaar geleden reden om juist een tech-site voor vrouwen te beginnen: TechGirl.nl. ‘Als je nieuws naar een andere doelgroep kunt brengen, heb je bestaansrecht als niche-platform.’ Laatste wijziging: 26 april 2022, 16:48

Vrouwen die interesse hebben in technologie en die graag willen weten wat technologie voor hen betekent, komen er bij de reguliere media wat bekaaid vanaf. Want áls een vrouwenblad al aandacht besteedt aan een technisch onderwerp, dan gaat dat vaak niet verder dan de signalering van een app of de nieuwe iPhone. ‘En de gespecialiseerde techmedia besteden dan vaak weer buitensporig veel aandacht aan technische details als de hoeveelheid pixels in een scherm of de snelheid van een processor. Het is heel lastig om iets daar tussenin te vinden. Verhalen in kranten zijn dan vaak weer te algemeen. Ik wil weten wat iets voor mij als vrouw betekent.’

Al pratende wordt Anke Horstman na verloop van tijd best een beetje boos om die omissie. Het gebrek aan goede technologie-journalistiek voor vrouwen was voor haar tien jaar geleden reden om een medium op te richten voor vrouwen als zijzelf. Inmiddels werkt ze bij haar online platform TechGirl.nl met drie freelancers en tien vrijwilligers. Samen houden ze onder andere het laatste technologie-nieuws bij, bespreken ze nieuwe producten en geven tips. Altijd met de vrouw in het achterhoofd.

Niet truttig
Toen Horstman tien jaar geleden met TechGirl begon (ze bouwde de site zelf), schreef ze er vooral over ‘dingen die je kunt vasthouden’. Over gadgets dus. Inmiddels laat haar platform ook de wereld achter de technologie zien. Zo publiceerde TechGirl de afgelopen jaren interviews met 250 vrouwen die in de technologische sector werkzaam zijn. ‘We willen laten zien welke rol vrouwen hebben in de sector en het beeld normaliseren dat er vrouwen in de tech werken. Maar we schrijven niet vanuit feministisch oogpunt. We willen laten zien hoe technologie het leven makkelijker en leuker maakt. Zonder dat het truttig wordt.’

Die vrouwelijke blik is wat TechGirl volgens Horstman uniek maakt. ‘Waar veel andere techmedia vooral schrijven over de nieuwe producten die te koop zijn, laten wij vooral zien wat je eraan hebt en hoe je dat product gebruikt. Bij alles wat we doen proberen we die vertaalslag naar onze bezoekers te maken.’ Dat laatste is ook de belangrijkste tip die ze mee wil geven aan anderen die een eigen online platform willen beginnen: zorg dat je een duidelijke doelgroep hebt. ‘Als je nieuws naar een andere doelgroep kunt brengen, dan heb je bestaansrecht. Maar dan is het wel belangrijk dat je een niche kiest, die niet heel veel anderen al bedienen.’

Die niche hebben Horstman en haar team in ieder geval wel gevonden. TechGirl trekt inmiddels 70.000 unieke bezoekers per maand. Van die bezoekers is zo’n 75 procent vrouw. Maar ook met die mannelijke bezoekers is Horstman blij. ‘Als je de technologie-wereld wil diversificeren, heb je daar ook mannen bij nodig. Zij moeten het normaal vinden dat er ook vrouwen in deze sector actief zijn.’

De boodschap bepaalt de vorm
Die missie uit zich onder andere in korte vlogs waarin redactrices uitleggen hoe je met de juiste gadgets flitsboetes voorkomt en korte items op TikTok die laten zien hoe je ervoor zorgt dat WhatsApp de kwaliteit van de foto’s die je verstuurt verbetert. ‘De vorm waarin we iets vertellen laten we afhangen van onze boodschap’, aldus Horstman.

‘Als je bijvoorbeeld een snelle tip wil geven, werkt een korte TikTok-video veel beter dan een artikel. Je kijker heeft er direct een beeld bij en kan je tip dus ook makkelijker nadoen. Om diezelfde reden brengen we sommige van onze interviews ook uit als podcast. In een podcast kun je meer de diepte in en ook zijsprongen maken, wat in geschreven tekst van maximaal 600 woorden toch lastiger is.’

De boodschap bepaalt dus de vorm. En soms is die vorm best een stapje groter dan je van een niche-medium verwacht. Zo wilde TechGirl in 2017 het eerste Tech Tiny House van Nederland bouwen. Het 17 vierkante meter grote huis moest mobiel (en dus verplaatsbaar) zijn en volledig zelfvoorzienend. Het doel van het project laten zien hoe je met behulp van technologie anders kunt leven.

Dat experimenteren met vormen gaat niet altijd van een leien dakje. Ondanks partnerships met de Universiteit Twente en installatiebrancheorganisatie Uneto-VNI kwam het Tech Tiny House er uiteindelijk niet, omdat het stelletje dat in het huis zou gaan wonen uit elkaar ging. En ook een poging om het eerste Virtual Reality Festival van Nederland te organiseren, liep spaak omdat de persoon die was aangetrokken om sponsors te regelen, dat niet had gedaan.

Maar dat op je bek gaan, hoort er volgens Horstman bij als je met een klein team een niche-platform wil bestieren. ‘Andere probeersels werkten juist wel weer heel goed, zoals de organisatie van het eerste tech-festival voor vrouwen en de tip-video’s op TikTok. Een voordeel aan een niche-publiek is dat je al snel merkt wat je doelgroep wel en niet wil zien. En daar kun je vervolgens op verder bouwen.’

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

Wim Theunisse, 27 april 2022, 21:58

‘De vorm waarin we iets vertellen laten we afhangen van onze boodschap’?
Dat is onjuist, als eerste prevaleert de emotie en daarna pas de rede.

Wim Theunisse, 27 april 2022, 22:01

De vorm van data verstrekking wordt gevormd door analyse en vervolgens door emotionele bekrachtiging versterkt om duidelijker dan duidelijk het standpunt over te dragen zodat iedereen die het hoort of leest het goed en grondig begrijpt.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.