data als kans

— vrijdag 11 november 2022, 08:00 | 0 reacties, praat mee

De Coach: Benaderd worden voor een journalistieke baan is de nieuwe luxe

© Duco de Vries

Online redacteur Liam (29) hoopt op een vaste aanstelling bij de landelijke krant waar hij werkt. Na twee tijdelijke contracten is het nu of nooit. Via LinkedIn krijgt hij opeens een ander aanbod. Met journalist en loopbaancoach Jolan Douwes onderzoekt hij wat het best voor hem is. Wil jij als beginnend journalist je carrière ook een kickstart geven? Kom dan naar het NVJ Carrièrelab op 19 november in Utrecht en vraag Jolan ter plaatse om advies! Laatste wijziging: 12 november 2022, 08:43

Toeval zal het niet zijn dat Liam* wordt gepolst voor een baan. De personeelstekorten zijn zo groot dat werkgevers of bureaus zelf meer op zoek gaan. Uit cijfers van arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group (tip 2) blijkt dat bijna 40 procent van de werknemers met een nieuwe baan in het vorige kwartaal minimaal één keer is benaderd. Bij actieve zoekers is het percentage nog hoger.

Het aantal mensen dat direct een vast dienstverband krijgt, is al bijna 42 procent.

Dit is een nieuwe luxe voor jonge mediamakers. Ze zijn gewend van contract naar contract te springen, maar nu zijn ze gewild. Het is dan slim om hun vindbaarheid te vergroten op LinkedIn. Liam doet dat als hem tijdens onze loopbaangesprekken duidelijk wordt wat zijn prioriteiten zijn in deze fase van zijn leven. Behalve een vast contract wil hij een goed salaris en een betere balans tussen privé en werk. Dat inzicht helpt om zich minder afhankelijk te maken van de krant en open te staan voor verrassingen.

‘Benaderd worden’ krijgt een prominente plek in het pas verschenen boek ‘Solliciteren naar werkgeluk’ van Aaltje Vincent. Zij raadt aan zichtbaar te zijn voor recruiters en werkgevers die op LinkedIn speuren naar geschikte kandidaten. Als jij je profiel aanpast, is dat voor hen een signaal dat je openstaat voor ander werk. Met vakmanschap en enthousiasme kun je laten zie wie je bent en wat je kunt.

Liam heeft een goed gevoel over het persoonlijke contact met de recruiter en de vacature bij een vakblad. Ook de vaste aanstelling, het hogere salaris en de regelmatige werktijden spreken hem aan. De kennismaking met de hoofdredacteur en de redactie maakt hem nog gemotiveerder. ’Het is fijn om me gewild te voelen’, zegt hij. Ik zie zijn zelfvertrouwen groeien.

Aaltje Vincent adviseert iedereen die benaderd wordt eerst te vragen om een informeel gesprek met een vakgenoot. Zo iemand geeft vaak een realistischer beeld dan een recruiter of leidinggevende die hoopt dat je ja zegt. Volgens de sollicitatie-expert weet je dan niet alleen beter of je daar je werkgeluk zult vinden. Je voorkennis maakt je meteen een betere sollicitant.

Liam heeft zijn contract getekend. Na onrustige jaren kiest hij voor stabiliteit.

* Liam is om privacyredenen een gefingeerde naam.

Lees- en luistertips
1. ‘Solliciteren naar werkgeluk’, Aaltje Vincent (Unieboek | Het Spectrum, 2022), 20,99 euro.

2. ‘Arbeidsmarkt in cijfers’, Intelligence Group (2022)

3. ‘Zo zet je je Linkedin-profiel snel op scherp’, blog Petra ter Doest

4. ’De vaste contracten keren terug’, (Villamedia, jan. 2022)

5. ‘Het nieuwe werven’, podcast Werkverkenners BNR Nieuwsradio (nov. 2022)

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.