Leaderboard Journalist van het Jaar PIP Den Haag

— woensdag 4 oktober 2023, 11:16 | 1 reactie, praat mee

Eerste Battle of the Redactiebands: ‘Overdag keurige journalisten, in het donker rocksterren’

In de kelder van restaurant Dauphine strijden vijf bands om de wisselbokaal van beste redactieband van Nederland. Keurige (dagblad)journalisten veranderen plots in rocksterren. Er ontstaan bescheiden moshpits en Follow the Money-co hoofdredacteur Eric Smit kan zich meten met Mick Jagger. Bekijk alle foto's in de carrousel door op de pijltjes te klikken. Laatste wijziging: 5 oktober 2023, 08:40

‘We waren een beetje bang. Wat nou als er geen hond komt opdraven?’, zegt Hella Hueck, nu nog even chef ondernemen bij het Financieele Dagblad (FD) en binnenkort hoofdredacteur van EW. Die zorg is onterecht. Want ‘club Dauphine’, in de kelder van het restaurant naast het Amstelstation, is ramvol met circa 150 tot 200 man.

Lees ook: Wereldprimeur: de battle of the redactiebands met onder anderen Wierd Duk en Eric Smit

‘Neutraal’
Er klinken rockklassiekers als opwarmertje, een discobal hangt nog werkloos aan het plafond. De verschillende redacties staan nu nog als families bij elkaar geclusterd, later op de avond zal bier en enthousiasme daar verandering in brengen.

Om klokslag half acht trapt Elfanie toe Laer, redacteur bij het FD, af. ‘Vanavond presenteer ik geheel neutraal en objectief’, vertrouwt ze het publiek toe. ‘Uhuh’, klinkt het.


Fotografie door Paul Bergen.

Iedere band speelt drie nummers, waarvan tenminste één Nederlandstalig. Bovenaan de trap in de zaal kijkt de jury - redactiesecretarissen van de deelnemende media - toe. ‘Allemaal betrouwbare mensen die niet om te kopen zijn.’ Eén roker voor Dauphine zegt al voor aanvang dat hij een jurylid ‘biertjes probeerde aan te bieden’. Zonder succes.

Welke bands deden er mee en wie zat in welke band? Zie de uitgebreide lijst met deelnemers en hun functie in de band in het kader onderaan dit artikel.

De inzet van de avond is een wisselbokaal - ‘door twee FD-redacteuren op de kop getikt in een Franse brocante’. Het winnende medium moet volgend jaar de ‘battle’ in eigen huis organiseren.

Schalkse blikken
De Volksband - ‘een betrokken band met een koel hoofd en een groot hart voor de zwakkeren in de samenleving’ - trapt af met Can’t Get You Out Of My Head van Kylie Minogue. De zangeressen komen soms nauwelijks boven de muziek uit, maar werpen het publiek direct schalkse blikken toe.

Als de zangeressen de hoge noten uit het refrein halen, zet de zaal het op een gillen, schreeuwen, fluiten.

Chris Buur, adjunct-hoofdredacteur van de Volkskrant, slaat het tafereel tevreden gaande vanaf de trap, nabij de jury. Of hij die met instemmend geknik wil beïnvloeden blijft onduidelijk. ‘Het is net een schooluitje’, zegt iemand van NRC. ‘Maar dan met competitie-elementen.’


Fotografie door Paul Bergen.

Hey Jude van The Beatles is het slotstuk. ‘Awwww’, klinkt er in de zaal. Bart Mos, journalist bij het FD, schijnt met de zaklamp van z’n telefoon de zaal in. De rest volgt algauw.

‘Ik hoorde mooie stemmen’, zegt Annelot de Boer van Follow the Money (FTM) namens de jury. ‘Ik kreeg ze niet meer out of my head. Het is jammer dat ik hier sta. Ik haat het om in het middelpunt van belangstelling te staan. Ik had liever daar gestaan met jullie, om te dansen.’

Twijfel
Bij NRC Handelsband slaat ondertussen twijfel toe terwijl de leden van de Volksband als helden onthaald worden. ‘We hebben onbekende nummers gekozen. Kunnen we nog wisselen?’, vraagt iemand. ‘Ze vermóórden ons…’

De muziek klinkt erg terneergeslagen. Dat heb je wel vaker bij NRC

De NRC-redacteuren hangen als groupies aan de lippen van de band. Er wordt nu wel gebruik gemaakt van de discobal. Ook journalisten lijken ondertussen te lijden aan de hardnekkige Dutch disease: praten tijdens concerten. ‘De muziek klinkt erg terneergeslagen’, zegt een redacteur van de Volkskrant. ‘Dat heb je wel vaker bij NRC’.

Staatsgeheimen
Achterin de zaal is de nooduitgang opengezet voor frisse lucht. ‘Heb je altijd met journalisten onder elkaar, het wordt héét’, zegt een man. Via dezelfde achteringang sneaken de rokers in en uit, tot één van hen op z’n donder krijgt van de beveiliging. ‘Waarom zijn er zo weinig uitgangen in deze toko?’

Op een bank aan de zijkant ligt een trits aan tassen vol laptops. ‘Ik ben erg benieuwd’, grinnikt een passerende vrouw, ‘hoeveel staatsgeheimen er op die bank liggen’.


Fotografie door Paul Bergen.

The Black Mondays, de band van het FD, is zo groot dat de bandleden nauwelijks allemaal op het podium passen. De band telt maar liefst vier zangeressen. ‘We willen zelfs de kantoormuizen laten dansen’, is het adagium.

Het FD mag als zakelijk en serieus te boek staan, de band opent met Noodgeval van Goldband. ‘Zie ik daar nou Hella Hueck op het podium!?’, vraagt een redacteur van De Telegraaf twijfelend.

De aanstormende nieuwe hoofdredacteur van EW, Hueck, danst samen met de zangeressen ondertussen zwoel op Dua Lipa. Er wordt afgesloten met ‘een lied voor alle boomers in de zaal’ - opnieuw typerend (of juist niet) voor het FD: Iedereen is van de wereld van The Scene. Op het podium barst een anarchie los. Jasper Been maakt zichzelf onsterfelijk met een gitaarsolo.

We want more’, scandeert de zaal. ‘Deze boomer vindt dit wel leuk’, zegt een grijze man in de zaal.

Troostprijs
In een rookpauze wordt op het terras ook een troostprijs voorgesteld: de redactie die het meest dronken wordt vanavond. ‘Ik denk dat wij dat zijn’, zegt een jonge vrouw zelfverzekerd.

Op het allerlaatste moment wijzigde De Telegraaf de naam van haar band in ‘The Chocolate Letters’. Onder andere Wierd Duk staat, samen met Koen Nederhof, in een driedelig pak met een testbeeld erop.

Hardwerkende Nederlander
‘Vijftien minuten spierballenrock voor de hardwerkende Nederlander’, belooft de band. Luid gejuich in de zaal. Waarna de band start met ‘In de diepte’ van S10, opvallend woke.


Fotografie door Paul Bergen.

Bij de toegift van de band, A Sky Full of Stars van Coldplay, ontstaat er een bescheiden moshpit (!?) aan de voet van het podium. ‘We snappen niet dat je journalist bent Koen’, zegt de jury achteraf, ‘want dit doe je uitstékend’.

Aan de bar ontstaat een discussie tussen redacteuren van de Volkskrant en NRC. ‘Wij waren de beste’, bijten ze elkaar toe. Ook blijken er twee biertjes te zijn ontvreemd van een FD-journalist. ‘Altijd NRC, he. Ze jatten je scoops én je bier’, zegt hij met een zure blik.

Als de band van Follow the Money het podium betreedt, worden er spandoeken uitgerold. ‘We love Eric’, staat er onder andere op. Het voelt dubbel, nu Eric Smit dinsdag bekend maakte dat hij in 2024 stopt als co-hoofdredacteur van FTM.


Fotografie door Paul Bergen.

Mick Jagger
Eerder op de avond zat Smit samen met een FTM-redacteur driftig bellend en tikkend achter een laptop, ten tonele verandert hij in een rockster. Zwoel danst hij rond, hij perst al het geluid uit z’n stembanden. Zelfverzekerd tuurt hij de zaal in. De cover van ‘I put a spell on you’ is zo intens dat het drumstel van het podium dondert. De FTM-groepies schreeuwen en gillen. ‘Je deed denken aan Mick Jagger’, jureert Wietse van der Kooi van NRC.

We waren wel beter dan de Volkskrant, dat is het belangrijkste

De jury gaat in beraad. ‘En die is niét om te kopen’, benadrukt Toe Laer. Een NRC-redacteur zegt de kansen laag in te schatten voor de bokaal. ‘Tsja… Eric Smit. Maar we waren wel beter dan de Volkskrant, dat is het belangrijkste.’ Waar de groepen eerst homogeen waren, drentelt en slempt nu alles door elkaar.

‘Iedereen probeerde mij om te kopen’, zegt Herma Aarts, redactie-assistent bij De Telegraaf na juryberaad. ‘We mochten niet op onze eigen merken stemmen. Het was een moeilijke keuze.’


Fotografie door Paul Bergen.

Iedereen maant elkaar tot stilte, en De Telegraaf wint - misschien zelfs een beetje tot eigen verbazing - de wedstrijd. De bandleden vallen elkaar in de armen. ‘We zijn geen underdog’, schreeuwt iemand.

‘Fantastisch, hé’, glundert Hella Hueck - bijna stuiterend door de zaal. ‘Er is een traditie geboren. Dit gaan we volgend jaar wéér doen.’ En ze belooft daarbij plechtig dat ze de redactie van EW ook zal enthousiasmeren tot het vormen van een band.

WELKE MEDIA DEDEN ER MEE, EN WIE ZATEN ER IN DE BANDS?

De Telegraaf/The Chocolate Letters
Koen Nederhof (zang)
Marcel Peereboom (drums en zang)
Frank Willems (gitaar)
Johan van den Dongen (toetsen)
Wierd Duk (basgitaar)
Niels Rigter (percussie)
Michiel Kooiman (saxofoon)

FTM
Eric Smit (lead zang)
Richard Jong (drums)
Eelke van Ark (bas en backing vocals)
Jan Jaap Rypkema (slaggitaar en backing vocals)
Thomas Bollen (lead gitaar en backing vocals)

De Volksband/de Volkskrant
Nina Eshuis (lead zang)
Merlijn Kerkhof (bas en zang)
Sander Donkers (gitaar)
Edwin van Sas (toetsen)
Robert Giebels (drums)
Ashwant Nandram (tabla)
Monique van Hoogstraten (zang)
Cecilia Tabak (zang)

NRC/NRC Handelsband
Sanne van Griensven (zang)
Marc Hijink (lead, gitaar)
Jeroen Wester (drums)
Christian ten Hoope (bas)
Stéphane Alonso (gitaar)
Maarten Schinkel (toetsen)

Het Financieele Dagblad/The Black Mondays
Maureen Blankestijn (zang)
Hella Hueck (zang)
Alwine de Jong (zang)
Paulien Sewuster (zang)
Jasper Been (gitaar)
Boudewijn Geels (bas en drums)
Marco Vlot (bas)
Marijn Jongsma (drums)
Yaron Sprecher (gitaar)
Jan Fred van Wijnen (keyboard)

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Jop Euwijk, 5 oktober 2023, 14:18

Wat leuk om te lezen. Hopelijk zijn er ook opnames van?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.