Dagbladuitgever zet betaalmuur rond coronanieuws weer terug
Waar diverse media er eerder voor kozen om artikelen over de uitbraak van het coronavirus COVID-19 gratis aan te bieden, zie je dat dat besluit nu op sommige plekken weer wordt teruggedraaid. Bij de Amerikaanse dagbladuitgever McClatchy verschijnt het slotje weer in beeld.
McClatchy is de tweede grootste dagbladuitgever van Amerika en geeft zo’n 30 lokale kranten uit. De uitgever geeft aan de betaalmuur rondom coronanieuws deels terug te plaatsen. Het bedrijf zegt tegen Axios te balanceren tussen mensen informeren en de noodzaak om het aantal abonnementen te laten groeien. Ze willen niet dat die gratis golf aan informatie een eventuele interesse in een abonnement kannibaliseert.
“Met een zachte betaalmuur missen we kansen om lezers die toevallig langskomen om te zetten naar betalende abonnees,” aldus McClatchy’s Kristin Roberts.
In totaal zijn er in maart 10.200 nieuwe abonnementen afgesloten. En het aantal paginaweergaven van abonnees is in die maand met 46 procent gestegen.
In een memo aan het personeel meldt Roberts echter dat hoewel het aantal abonnementen toeneemt, “het geld dat we iedere keer krijgen als iemand een individueel verhaal leest of bekijkt, snel afneemt, met meer dan 15 procent in een week.”
Het bedrijf meldt dat 13 procent van de weergaven afkomstig zijn van mensen die anders door de betaalmuur zouden zijn tegengehouden. “Als zelfs maar een klein deel van die mensen een abonnement hadden genomen dan hadden we meer verdiend dan met de inkomsten per weergave”.
In Villamedia staat deze week ook een achtergrond over betaalmuren bij tijdschriften. Volgens media trendwatcher Juan Señor geven tijdschriften hun spullen nog altijd veel te gemakkelijk weg.
Lees ook:
Frits van Exter over betaalmuren in bange tijden (25 maart 2020)
Media halen coronanieuws achter betaalmuur vandaan (13 maart 2020)
Praat mee