Media halen coronanieuws achter betaalmuur vandaan

UPDATE Diverse media met een betaalmuur kiezen ervoor om alle artikelen over de uitbraak van het coronavirus COVID-19 gratis aan te bieden. In het buitenland gebeurt dat al veel meer dan in Nederland.
“Nu de coronacrisis ons allemaal raakt, is goede informatie gebaseerd op feiten van cruciaal belang. Daarom vinden wij het belangrijk om alle berichtgeving rondom Corna gratis aan te bieden. Hoe blijf je het beste geïnformeerd?,” zo stelt De Limburger.
Het AD kiest er voor om alleen de essentiële vragen en antwoorden over corona aan te bieden. De reportages blijven achter een betaalmuur staan.
Op Twitter vragen meer mensen zich af of berichtgeving over corona gratis kan worden aangeboden. Freelance journalist Wes van Geneijgen noemt het een goed moment om de betaalmuur weg te halen. En ook universitair docent online journalistiek aan de Universiteit Leiden, Alexander Pleijter schrijft dat het geen gek idee zou zijn om dat tijdelijk te doen. “Uit maatschappelijk besef.”
In het buitenland werden bij grote gebeurtenissen ook artikelen achter de betaalmuur vandaan gehaald. Zo waren tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016 de artikelen van The New York Times gratis te lezen. En in 2012 kozen de New York Times en de Wall Street Journal er ook voor om de betaalmuur tijdelijk uit te zetten toen orkaan Sandy onderweg was. Dean Baquet, hoofdredacteur van the Times, zei volgens Colombia Journalism Review donderdag in een telefoongesprek met personeel dat dat het virus het grootste verhaal is dat de wereld sinds 9/11 heeft gezien.
Ook nu zijn er veel uitgevers en media die het slotje weghalen bij hun berichtgeving over het coronavirus. Het gaat om Bloomberg, The Wall Street Journal, The Atlantic, The Seattle Times en uitgever McClatchy, de krantenketen die onlangs faillissement heeft aangevraagd. Zij hebben een deel of al hun berichtgeving over COVID-19 gratis beschikbaar gesteld aan niet-abonnees. Bij The New York Times kan je het ook gratis lezen, maar je moet wel een account aanmaken om toegang te krijgen tot die pagina.
Persbureau Reuters biedt klanten binnen de Connect-service ook gratis persconferenties van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO aan over het coronavirus,schrijft Press Gazette. Sue Brooks, hoofd strategie van Reuters, zegt: “Reuters voedt het nieuws-ecosysteem. Als zodanig is onze rol nog belangrijker in tijden van wereldwijde onzekerheid, wanneer er veel verkeerde informatie is. We hopen dat we door onze mediaklanten gratis beelden van uitzendkwaliteit aan te bieden van misschien wel de belangrijkste briefings ter wereld op dit moment, we hen helpen om betrouwbare, tijdige informatie te leveren aan hun publiek.”
Praat mee