mgm nvj maart

— vrijdag 15 december 2017, 14:15 | 0 reacties, praat mee

CPB: overheid kan iets doen tegen nepnieuws

CPB: overheid kan iets doen tegen nepnieuws
© Pixabay

Er is de laatste tijd veel te doen geweest over nepnieuws en de verspreiding van ongewenste content via sociale media als Facebook. Het Centraal Planbureau (CPB) heeft vandaag een advies uitgebracht waarin wordt beschreven wat Nederland én Europa daar tegen kunnen doen. . Laatste wijziging: 15 december 2017, 14:43

Het opvallendste uit het advies, de ‘Policy Brief’, (.pdf), is wel het vergunningstelsel voor platforms. Met een vergunningstelsel, dat gericht zal zijn op Europese gebruikers, kunnen toezichthouders grip krijgen op spelers in de snel veranderende markten. Om een vergunning te krijgen moet namelijk aan bepaalde voorwaarden worden voldaan.

Het CPB hanteert de volgende definitie voor een platform: Een economische definitie van een platform is een bedrijf dat ten minste twee groepen gebruikers bedient, waarbij de deelname van een groep afhangt van de interactie met de andere groep (Rochet en Tirole, 2003). Een vergunning zou gericht moeten zijn op Europese gebruikers. In de financiële sector stellen toezichthouders hoge eisen aan bankvergunningen – dit zou in de toekomst ook voor digitale platforms een model kunnen zijn, meent het CPB.

Belangrijkst is volgens het CPB dat er meer transparantie is over de werking van sociale netwerken. Platforms kunnen worden verplicht om ongewenste of schadelijke berichten, bijvoorbeeld spam of discriminerende berichten, te markeren of filteren. Gebruikers zien dan gemakkelijk of ze met nepnieuws te maken hebben. Ook moet duidelijk zijn hoe het platform berichten rangschikt en presenteert.

Verder moeten de platforms alle gebruikers de mogelijkheid geven een ‘verified account’ aan te maken. Hun identiteit is dan gecontroleerd en kan als betrouwbaar gelden. Ook kunnen de platforms worden verplicht om een feedback-mogelijkheid te bieden, zodat gebruikers commentaar kunnen geven.

Daarnaast schrijft het CPB dat van advertenties duidelijk moet zijn van welke politieke partij ze afkomstig zijn.

Overigens worden de bedachte maatregelen al deels door de platforms zelf uitgevoerd. Zo kunnen gebruikers bij Facebook verdachte informatie doorgeven. Ook wordt er samengewerkt met factcheckers. Nepnieuws blijft op het Nederlandse deel van Facebook tot op heden een bescheiden rol spelen.

Facebook en Google willen nu niet reageren op het adviesrapport, Twitter zegt dat het bedrijf het rapport gaat bestuderen en later misschien met een reactie komt. Meer bij de NOS / NU.nl

Bekijk meer van

Nepnieuws Centraal Planbureau

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.