e learning nvj

— woensdag 25 februari 2009, 10:50 | 10 reacties, praat mee

Heij tegen staatssteun voor dagbladen

UPDATE De Pers-hoofdredacteur Jan-Jaap Heij is geen voorstander van staatsteun voor de dagbladen, maar als het er van komt dan zal het wel een optie zijn voor De Pers. "Als de concurrentie van zo’n regeling profiteert, zullen wij ons ook moeten melden", aldus Heij in een interview met HP/De Tijd. Hij voelt weerstand tegen het geven van staatsteun omdat je "de innovatie zo juist remt. [...] "Metro is de grootste innovatie in de dagbladwereld van de afgelopen vijftien jaar, internationaal. Die krant is altijd gemaakt zonder één cent subsidie - althans, tot voorkort; in Denemarken krijgt Metro nu wel wat. Het risico van bestaande partijen subsidies geven is dat nieuwe, innoverende partijen van de markt worden gedrukt of zelf ook subsidie moeten aanvragen." Heij ziet meer in het subsidiëren van nieuwe vormen van digitale distributie, zoals e-reader-achtige systemen waarmee je in de trein de krant kunt lezen.

Bekijk meer van

Praat mee

10 reacties

Marcel, 26 februari 2009, 00:34

De Pers verdient geen staatssteun. Het is een speeltje van Marcel Boekhoorn.
Elke week laat Boekhoorn maar weer honderduizenden krantjes drukken die hij alleen maar kwijtraakt door ze gratis weg te geven.
Wat is hier het steunen waard?

Robert, 26 februari 2009, 14:52

Is het dan ook niet raar om straks met Nederlands belastinggeld kranten te steunen die eigendom zijn van een Belg? (Christian van Thillo)

klaas, 26 februari 2009, 15:48

Heij heeft volkomen gelijk.

Marcel, 26 februari 2009, 20:00

@Robert
Ik vind dat geen enkele krant staatssteun moet krijgen. Maar De Pers al helemaal niet.
Waarom moet De Pers met belastinggeld in staat worden gesteld om door te gaan met het drukken van gratis krantjes? Wat is het maatschappelijke belang? Ik zie het niet.
Als Boekhoorn zoveel waarde hecht aan de verspreiding van zijn krant dan heeft hij vast nog wel ergens wat geld liggen. De man zou honderden miljoenen euro’s waard zijn.

Elly, 26 februari 2009, 20:23

eens
steun voor Boekhoorn zou bizar zijn. Van kranten als het Parool, NRC, etc. kun je nog zeggen dat er vraag naar is - getuige de betaalde abonnementen. De Pers wordt wel gelezen, omdat het gratis in je handen wordt gedrukt. Maar er is geen vraag naar deze krant.

Robert, 27 februari 2009, 11:31

@Marcel
Die Pers-bakken zijn wel altijd helemaal leeg. Iedereen op de stations en in de trein leest dat ding. Er is dus kennelijk behoefte aan. Ik geloof er niks van dat al die Pers-lezers anders een betaalde krant zouden hebben genomen. Voila het maatschappelijke belang van zo’n krant.
En het businessmodel is nu eenmaal dat alle inkomsten uit advertenties moeten komen. Daar had De Pers er al veel te weinig van en door de economische crisis is er nu helemaal geen beginnen meer aan.

Frank, 27 februari 2009, 17:04

JJ Heij wil door niemand geholpen worden en wil dat anderen evenmin hulp krijgen. Klinkt behoorlijk consequent toch? In het HP-interview zegt hij trouwens ook dat hij tegen een gratis abonnement voor 18-jarigen is. Dat begrijp ik verdomd goed, want welke 18-jarige neemt er nou een gratis abonnement op De Pers?? Conclusie: laat de markt lekker zijn werk doen en kap met dat geouwehoer over staatssteun.

chris, 28 februari 2009, 09:46

@frank: laat de markt zijn werk doen? Helaas werkt dat zo dus niet. Kranten ondervinden grote hinder van regionale en landelijke omroepen (radio en tv) en die worden toch echt met belastinggeld in de benen gehouden….

rabbit, 28 februari 2009, 10:20

@chris
Wat ik je hoor zeggen (en vele anderen) is dat de publieke omroepen (al dan niet regionaal) de markt verstieren omdat ze worden betaald uit belastinggeld.
Je zou dan kunnen pleiten voor afschaffing van reclame door publieke omroepen, zodat adverteerders zich moeten wenden tot de niet-publieke media.
Of je kunt pleiten voor afschaffing van de publieke omroepen en de nieuwsgaring als geheel overlaten aan de markt.
In elk geval, zoals het nu is geregeld, werkt het niet.

Robert, 1 maart 2009, 15:45

@chris en rabbit
Reclame bij de publieke omroepen? Dat is weer een heel andere discussie. Natuurlijk is het volslagen absurd dat die omroepen óók nog reclamegeld beuren. Daar valt niet tegenop te concurreren.

nvj e-learning  artikel

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Uitgever

Marjolein Slats
Waarnemend hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Karin Bais
Sales

Sofia van Wijk
Sales

Jenny Fritschy
Sales

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.