ChristenUnie: publieke mediabestel zonder taboes hervormen
Minister Arie Slob (OCW) hintte er tijdens het mediadebat begin deze maand al op en nu herhaalt ChristenUnie-partijgenoot en fractieleider Gert-Jan Segers het nog eens: het Nederlandse publieke mediabestel moet grondig worden hervormd.
Volgens Segers moeten omroepen zich “op korte termijn” voorbereiden op een herziening van het bestel. In de Volkskrant zegt hij dat niets taboe is: het aantal netten in de toekomst, het bestaansrecht van huidige omroepen en de wijze van financiering - nu onder meer met fluctuerende reclame-inkomsten..
Het einddoel zou een toekomstbestendig bestel moeten zijn, “waarbij niet voortdurend financiële gaten gedicht dienen te worden”. Het fundament voor dat nieuwe bestel zou tegen de tijd dat de huidige concessieperiode in 2020 afloopt moeten zijn gelegd.
De politiek zou bestaande belemmeringen voor samenwerking met commerciële (media)bedrijven moeten wegnemen, zodat journalistieke samenwerking mogelijk wordt en allianties met maatschappelijke organisaties gevormd mogen worden. Meer bij de Volkskrant
Praat mee