Britse uitgevers boos over als kranten vermomde verkiezingsfolders

De Britse partij Liberal Democrats ligt onder vuur voor een reeks verkiezingsfolders die het heeft laten vormgeven alsof het reguliere kranten zijn. Een regionale uitgever roept collega's op de komende tijd zelfs helemaal geen nieuws over de Lib Dems meer te publiceren.
In de regio geeft die uitgever een krant uit met Gazette in de naam; de krant van de Lib Dems gebruikt ook die term. Andere kranten die het gevoel hebben te zijn nagebootst zeggen dat de partij meelift op het harde werk van diezelfde lokale journalisten die daadwerkelijk hebben gevochten voor het behoud van lokale diensten als bibliotheken en ziekenhuizen of corruptie hebben aangetoond.
Critici wijzen bovendien op het gemak waarmee politici de term nepnieuws rondstrooien, maar er nu een hele krant mee vullen.
Is this ethical? Dressing up lib dem election campaign leaflets as a local newspaper? #Election2019 #LibDem pic.twitter.com/SOWNYz53ci
— Joanne Wardle ?? (@joannewardle) 16 november 2019
Britse partijen zoeken deze verkiezingscampagne wel meer de grenzen op: zo wijzigde de persvoorlichters van de Conservatieven tijdens een debat-avond hun Twitter-account, zodat het leek alsof ze een onafhankelijke factchecker waren. De krant Daily Mirror werd onlangs vanwege berichtgeving van een campagnebus geweerd.
Volgens de Lib Dems is de gekozen vorm bedoeld om mensen te bewegen het materiaal echt te lezen, iets dat met een standaard campagnefoldertje minder zeker is. The Guardian wijst erop dat sommige regionale kranten soms hun hele voorpagina verkopen aan één adverterende politieke partij.
De Conservatieven verspreidden onlangs een folder met sterke roddelblad-vormgeving, bericht trackingsite Election Leaflets.
Praat mee